Schotlands Low- en Highlands 16 – 25 juli 2015 dag 4

19 juli 2015 - Arran, Verenigd Koninkrijk

10 daagse Schotland: Low-and Highlands

Dag 4: 19 juli.  Dagtocht naar het eiland Arran

De 4e dag alweer, tijd gaat snel als het leuk is. Vandaag staat een optionele excursie op het programma: een dagtocht naar het eiland Arran. Ik zie dit eiland met helder weer vanaf mijn kamer in het hotel in Ayr. Bijna iedereen gaat mee en de weersvoorspellingen zijn gunstig voor vandaag.

klaar voor de overtocht Ardrossan - Brodick (Arran eiland)We moeten eerst met de bus naar Ardrossan want daar vertrekt de ferry. De overtocht naar Brodick duurt ongeveer 50 minuten en die tijd kunnen we meteen benutten voor de koffiepauze. Het is een beetje koud om buiten te zitten en we hebben ook de wind tegen maar het wordt uiteindelijk prachtig weer.

Arran wordt genoemd: Schotland in miniatuur. Het noorden is ruig en schraal en lijkt op de Hooglanden – het zuiden is meer platteland en lijkt op de Laaglanden. Het grootste deel van het eiland is in het bezit van de hertogen van Hamilton en de noordkust van het eilandrest hoort bij de National trust. Het hele eiland is slechts 432 vierkante kilometer. Er zijn bergen (hoogste top is Goatfell = 874 m hoog) – glens (dalen) – heuvelland en wat bos. Het niet gecultiveerde deel bestaat voornamelijk uit veen en moeras

Het was al bewoond in de prehistorie en resten daarvan zijn op een paar plaatsen nog te zien: cairn (begraafplaatsen) en steencirkels uit de Bronstijd )

We rijden het hele eiland rond langs de kust (tegen de klok in) en stoppen o.a. in Corrie: fotostop met zicht op een waterval en de Goatfell (hoogste top). Tijd ook voor een paar luitjes om stenen te zoeken die ze mee naar huis kunnen nemen.

ruïne van kasteel Lochranza: stond model voor een Kuifje boekDe volgende stop is bij de ruïne van het Lochranza kasteel, uit de 13e eeuw, verbouwd en vergroot in de 16e eeuw en verlaten in de 19e eeuw en het is ook nog eens ingestort met een storm. Het kasteel heeft model gestaaan voor een boek van Kuifje: de zwarte rotsen

Niet ver hier vandaan, in het gehucht Catacol, staat een rijtje van 12 dezelfde huizen met alleen de ramen van de bovenverdieping in verschillende vormen: de 12 12 apostelen: 12 huisjes met verschillende ramenapostelen. Boeren uit de Highlands werden hier bij de ontruiming van de Hooglanden aangemoedigd om hier visser te worden en vanuit de zee konden ze makkelijk hun eigen huisje herkennen aan de ramen.

Vlakbij Machrie Moor zien we een van de overblijfselen uit de Prehistorie: Auchagallon Steen cirkel met een soort grafkelder (wij zouden zeggen hunebed). We lopen even een landweg naar boven voor de foto. We zijn hier vlakbij het dorpje Blackwaterfoot waar we in het hotel gaan lunchen. Het is zondagmiddag en dus standing stonesdruk en we hebben niet gereserveerd maar mogen toch komen eten, ook al duurt het even voordat iedereen wat heeft. Maar de hamburger (centimeters dik van puur rundvlees) met wat salade en een mandje met heerlijke frietjes  smaakt uitstekend.

Rond half 3 gaat het weer verder. We houden nog een fotostop bij een klein kerkje bij Bennecarrigan, nu een monument. De laatste kerkdienst was hier in 2009 en er staan ook maar een paar huizen. Tegenover het kerkje zelfs ook nog een oorlogsmonument voor de Great War (W.O.I)

Bij Lamlash (hier staat een monument voor de mensen die het eiland moesten verlaten om plaats te maken voor schapen (Clearences begin 1800) en hier hebben een oorlogsmonument in de middle of nowherewe zicht op Holy Isle. Dit eiland was al in de 6e eeuw een spiritueel centrum met een geneeskrachtige bron en een kluizenaarswoning van de 6e eeuwse monnik St Malaise. Later een 13e eeuws klooster en nu is er een boeddhistisch centrum. Je kunt er in de zomer op retraite.

We zijn weer op tijd bij de pier om nog even een rondje te lopen langs een paar winkeltjes en dan is het weer tijd om de boot op te gaan.

en de bus gaat weer mee de ferry opHet is nu prachtig weer en een deel van de groep zit net als ik heerlijk op het dek in het zonnetje.

Een mooie dag – een mooie rit – veel gezien en genoten.  En in het hotel weer heerlijk gegeten: champignons in knoflook saus – Sunday roast (rosbief) met Yorkshire pudding (een soort chocoladebol zonder chocolade en zonder slagroom – en cake met toffeesaus (heerlijk!!!) toe. Morgen gaan we verkassen. Na een bezoek aan Glasgow gaan we naar ons volgende hotel, in Pitlochry

Dat wordt dus het volgende blog!