Schotlands Low- en Highlands 16 – 25 juli 2015 dag 6

21 juli 2015 - Pitlochry, Verenigd Koninkrijk

10 daagse Schotlands Low-and Highlands

Dag 6: 21 juli.  Loch lagan – Spean Bridge – Commando memorial – Fort Augustus – Loch ness

Het wordt vandaag een lange maar mooie tocht met veel natuurschoon. We rijden eerst naar het noorden en bij Dalwhinnie buigen we af naar het westen. Al snel Loch Lagganrijden we dan langs het grote Loch Laggan met prachtige vergezichten en op de meeste toppen van de bergen rondom ons ligt hier en daar nog een beetje sneeuw. De weg is niet al te breed maar de voertuigen kunnen elkaar passeren hoewel je bij iedere bocht ineens een auto / bestelwagen / vrachtwagen kunt verwachten. Oppassen geblazen dus! Waar het mogelijk is houden we een paar fotostops en na elke bocht is het uitzicht weer anders. Uiteindelijk komen we aan voor de koffiepauze bij Spean Spean Bridge mill voor koffie en winkelbridge Mill (5 huizen en een winkel met restaurant van The Woolen mill). We hebben na 2 uur rijden – kijken – foto’s maken etc. wel zin in een kopje koffie en natuurlijk moeten we alle mooie spulletjes in de winkel uitgebreid bekijken. Prachtige sjaals en plaids en heerlijke koekjes, muziek en snuisterijen etc. etc.. Een dame zit zelfs aan een weefgetouw te werken  Maar we moeten verder, nu naar het noorden. Eerst houden we nog even halt bij het Commando memorial. Hier trainden de commando’s in W.O. II en er is een monument voor de gevallenen.

sluis Fort Augustus: caledonian canalDan is het tijd voor de rit langs het Caledonian Canal en de 3 lochs die samen de verbinding vormen tussen de Noordzee en de Ierse Zee. Het kanaal is aangelegd in begin 19e eeuw en de arbeiders waren vooral de verdreven keuterboeren uit de Hooglanden die daar plaats moesten maken voor schapen. Om het hoogteverschil te overbruggen zijn er een aantal sluizen gemaakt: neptune’s staircase  = 6 sluizen in de buurt van Fort William en 5 sluizen in Fort Augustus, aan het begin van Loch Ness. We gaan hier dus stoppen om te lunchen en we maken nog net mee dat de boten in de 1e sluis varen om geschut te worden. De 5 sluizen doorvaren duurt iets meer dan een uur en de boten kunnen de 1e sluis in (van de 5)en dan gaan andere boten weer de andere kant door de sluizen. Mooi gezicht hoe sommigen in hun huurjacht een beetje klungelen met aanleggen in de sluis en het touw niet kunnen gooien naar de persoon die aan de kant staat om te helpen.

het enige echte monster van Loch Ness!Vervolgens rijden we een hele tijd langs Loch Ness, geen monster te zien voorlopig, en na een blik te kunnen werpen op de ruïne van kasteel Urquhart komen we bij het Loch Ness Monster expositie. Niemand hoeft daar naar binnen maar er zijn natuurlijk winkels om te kijken / kopen en een veld met bankjes waar we heerlijk even in het zonnetje kunnen zitten.

Dan is het nog een hele rit terug naar het hotel via Inverness (aan de rivier de Ness). Een lange dag met veel kilometers maar ook een dag met prachtig weer om te genieten van alles wat we onderweg te zien krijgen.

Wat is Schotland een land met natuurschoon. Natuurlijk weer heerlijk gegeten: Fisher's hotel PitlochryGriekse salade met fetakaas – kabeljauw uit de oven – chocolade bavarois. Dat was tenminste mijn keuze want elke dag kunnen we kiezen uit een aantal voor – hoofd – en nagerechten.

Morgen een korte rit naar Queen’s view aan Loch Tummel – Bruar falls – House of Bruar (winkels) – Blair Atholl distilleerderij. Dat wordt dus het volgende blog