Schilderachtig Andalusië Kras 21 april – 5 mei (8)

5 mei 2018 - Mijas, Spanje

3 mei: Ronda – Puerto Banus

Ronda aan de kloof El tajoVandaag de laatste tocht met de bus. We gaan naar de prachtige stad aan de kloof El Tajo: Ronda.al bewoond in de Romeinse tijd (in de buurt hebben veldslagen plaats gevonden van de Punische oorlogen) en later hebben de moren heel lang stand gehouden. Pas een paar jaar voor de Reconquista van Granada (1492) viel de stad Ronda in handen van de Christenen. We gaan er via een mooie route naar toe.

Richting Málaga eerst en daar het binnenland in via Cártama. Dat is een iets langere rit als via de kust maar zo komen we vanmiddag terug rijden en hoeven we niet 2 keer hetzelfde traject te rijden. Zoals altijd uitstappen bij het busstation, toiletpauze (er is een heel nieuw toiletgebouw) en dan lopen naar de oudste arena de oude stad aan de overkant van de kloofvan het land. Hier krijgt iedereen de plattegrond van de stad en info over wat waar te zien is. Dan even samen naar de kloof lopen voor het uitzicht en kan iedereen kiezen wat hij/zij gaat doen. Sommigen blijven in het nieuwe gedeelte voor de kloof om te winkelen en terrasjes te pakken – anderen lopen over de kloof om de mooie gebouwen te bekijken zoals het gemeentehuis en de voormalige moskee (nu kerk natuurlijk) en weer anderen lopen een groot deel van de kloof in.

fotostop op weg naar de kust: in de verte Gibraltar en AfrikaLunchen doen we ook in Ronda en om 3 uur is het verzamelen bij de arena en lopen we gezamenlijk naar het busstation. Dan volgt een hele mooie rit door de bergen naar de kust (we moeten meer dan 800 meter hoogte overbruggen). Het is helder weer en we stoppen dan ook op een bepaald punt waar we de rots van Gibraltar zien en aan de overkant zelfs een deel van Marokko.

Dan volgt er nog een korte stop in Puerto Banús, het havengedeelte van de niet met gewoon werken te koop denk ikbadplaats Marbella. Hier liggen de jachten van de superrijken maar die zien we natuurlijk niet. Wel soms personeel en die poetsen alleen maar de hele dag. Een aantal hele dure auto’s staan er ook geparkeerd. Wij hebben het na een tijdje wel gezien en tegen 6 uur zijn we terug in het hotel.

4 mei: laatste vrije dag

We hebben vrij en het is mooi  weer vandaag. Iedereen geniet nog van de laatste laatste lunch van deze reisvrije dag in de zon – al lopend – luierend – aan zee of bij het zwembad. En natuurlijk moet de koffer ingepakt worden. Om 7 uur nog een keer gezamenlijk heerlijk eten van het buffet en natuurlijk houden we om 8 uur 2 minuten stilte voor de dodenherdenking. Na afloop wordt ik door de groep bedankt voor alle goede zorgen ne mag ik een envelop in ontvangst nemen en een mooie kaart met van iedereen een kort berichtje. Op tijd naar bed want …

5 mei: vlucht naar Amsterdam

We hebben een vlucht om 06.50 u dus het is vroeg dag. We worden gewekt om 3 uur!!!! Maar krijgen zelfs nog een koud ontbijt. Om 4 uur staat de bus voor de deur van het hotel en kunnen we koffers gaan inladen. Het is een half uurtje rijden naar het vliegveld en de rij voor de loketten van Vueling is het druk maar er zijn veel loketten open. We vertrekken op tijd en precies op de verwachte aankomsttijd landen we op Schiphol. De koffers zijn er snel en rond het middaguur ben ik thuis

Een paar dagen genieten van het mooie weer in Nederland en 9 mei (nu ik dit typ is dat morgenvroeg) ga ik de resi doen Polen en Baltische Staten

1. Marianne:
    8 mei 2018
    Ik heb weer genoten van je verhalen Tonny. Succes op je nieuwe reis.