Schilderachtig Andalusië Kras 21 april – 5 mei (7)

1 mei 2018 - Mijas, Spanje

1 mei: Coín – Monda – Ojén - Marbella

ik noem ze altijd G.B.J. HiltermannetjesVandaag weer een halve dagtocht en wel door het achterland bij Mijas. Om 9 u komt de bus weer voorrijden en een groot aantal van de groep gaat vandaag weer mee. Eerst vanuit Cala de Mijas richting Fuengirola en dan klimmen naar Mijas pueblo. Daar nemen we de weg die boven langs loopt waardoor we een prachtig uitzicht hebben op Mijas en de kust. De weg slingert omhoog en bij Coín nemen we een zijweg naar onze eerste stop.

We gaan een uurtje uit de bus in Monda, een rustig maar mooi dorpje in de heuvels. Op de top, boven Monda, staat een voormalig kasteel dat is verbouwd tot het is 1 mei, dus rustig in het stadjehotel en nu wordt gerund door Nederlanders. Wij stappen uit op het pleintje midden in het dorp en wandelen even door een paar straatjes. Eerst naar de vroegere wasplaats waar ook een bron is waar iedereen water kan halen en dan even klimmen naar het plein met de dorpskerk en het gemeentehuis. Het is rustig want het is 1 mei: dag van de arbeid. Even heerlijk koffie drinken op het terras en 1 persoon blijft hier een nachtje over want een familielid woont hier.

Wij gaan dus door en zien even later links Ojén liggen, tegen een heuvel aangeplakt. Hier ergens moet ook Julio Iglesias zijn huis hebben waar hij een maand doorbrengt in de zomer. Wil je meetellen aan de Marbellakust in augustus moet je hier gewoon een huis hebben / huren

met het Kruis van Mei prachtig versierdWij rijden verder tot aan Marbella want hier is onze 2e stop. Er is maar 1 bushalte waar we mogen uitstappen maar dat is op een herkenbaar punt. Vlakbij een mooi stadspark met prachtige fontein. Hier heeft men de keus: ik steek met een aantal mensen eerst de straat over om door een paar leuke smalle straatjes te lopen naar het sinaasappelplein met het gemeentehuis. Hier op de hoek staat ook een klein kapelletje waar een mooi houten kruis is versierd. Op 3 mei is altijd in Andalusië het feest van de Kruisen: broederschappen van de Goede Week processies o.a. versieren de kruisen en velen staan op straat.

Dan ga ook ik met de mensen de andere kant op richting boulevard want op een mooie wandellaan staan een aantal beelden van Salvador Dalí. Mooi fotomateriaal Salvador dalíen er is tijd voor een drankje op de boulevard. Om 2 u vertrekken we naar het hotel en in de middag komen er een paar zeer donkere wolken aan de lucht waar wat buien uit vallen. De eerste regen voor ons in al deze dagen. Morgen weer een vrije dag of…

2 mei: optioneel met openbaar vervoer naar Mijas

Gisteren natuurlijk Mijas van boven gezien en iedereen was verrukt. Ik ga ook altijd het kapelletje op de puntop een vrije dag met liefhebbers met openbaar vervoer naar het stadje. Met een kleine groep neem ik dus de bus naar Fuengirola – dan de bus naar Mijas en tegen half 12 stappen we uit in het centrum. Even langs de beroemde ezels en een kijkje nemen in het kapelletje op de punt met een prachtig aangekleed Mariabeeld (Mei: Mariamaand!).

Om 12 uur is er namelijk elke woensdag op het grote plein een kleine flamencoshow. Een zanger – een gitarist – bailador en 2 bailadoras zingen en dansen een half uurtje op het net gerenoveerde plein. Daar staan ook altijd de mannen met de koetsen voor een ritje en als wij er langs komen staat de hoefsmid de hoefsmid aan het werknet bij een paard nieuwe hoefijzers aan te brengen. Even heerlijk koffie drinken en dan de groep uiteen. Een paar terug naar het hotel – een paar naar de outlet Plaza Mayor met het treintje en een aantal blijven nog even in Mijas. Het is weer heerlijk weer na de buien van gisteren.

Morgen de laatste tocht: Ronda