Polen en de Baltische staten: 15 dagen – Kras (1)

9 mei 2018 - Warschau, Polen

Dag 1: vlucht Amsterdam – Warschau en bezoek aan de stad.

Het is vroeg dag vandaag voor ons. Ik ben 3 en een halve dag thuis geweest. Dus dat betekent wassen en strijken en quality-tijd thuis en dan weer inpakken en op weg. Thuis gekomen van een reis door het zuidwesten van Europa (Andalusië) – nu ben ik begonnen aan de reis Polen + Baltische staten, dus het noordoosten van een vroege vlucht met LOTEuropa. We hebben een vlucht om 7 u in de ochtend dus dat betekent vroeg opstaan. Dat betekent wel dat we al om 9 uur, na een rustige vlucht, landen op de luchthaven van Warschau. Voor de koffers op de band komen kan men nog even zlotys uit de geldautomaat halen en de stadsgids Kasia staat al op ons te wachten in de hal. Zij heeft zendertjes en oortjes bij zich en begeleidt ons naar de bus die staat de wachten op de bus P.

Het is langzaam rijdend verkeer naar het centrum maar wij stoppen eerst bij het voormalig presidentieel paleis bij LazienkiparkLazienkipark. Daar bevindt zich het voormalige presidentieel paleis waar Lech Walesa resideerde in de tijd dat hij president was. Er staat daar ook een monument voor een maarschalk die een opstand leidde in de 18e eeuw maar wij gaan voor het Chopinmonument in het park.

monument voor ChopinElke zondag staat daar een piano waar muzikanten een gratis concert op geven. Dan even een stop bij het Lazienki paleis met een groot meer ervoor. Vroeger gebruikt voor de jacht en voor het paleis werden ook de geschoten dieren schoongemaakt. (lazienki = bad!) Hier stoppe we ook bij een terras voor een kopje koffie maar dat duurt heel lang. Zo lang dat zelfs een paar mensen besluiten maar geen koffie / thee meer te drinken maar uiteindelijk duurt het betalen ook nog zolang dat ze alle tijd zouden hebben gehad om de thee o te drinken.

De bus wacht weer op ons en llangs de rivier de Wisla rijdend komen we in het monument voor de verdwenen Jodencentrum aan. We brengen eerst een bezoek aan de voormalige Joodse wijk (voor de oorlog was 1 op de 3 inwoners van de hoofdstad Joods) die in de oorlog veranderde in een getto. Zowat iedereen werd gedeporteerd en als niet-Joden probeerden de Joden te helpen waren de Nazi’s gerechtigd om hen te doden (wat ook gebeurde). Er staat een mooi monument en op het plein ook, sinds een paar jaar, een Joods historisch museum met natuurlijk voor een groot deel over het leven van de Joden in de hoofdstad.

zuil met koning ZygmundHet laatste ritje brengt ons naar de oude stad met o.a. een koninklijk paleis (pas 30 jaar geleden gerestaureerd toen de communisten het land hadden verlaten) – de zuil met koning Zygmund (van het Zweedse koningshuis) die de hoofdstad verplaatste van Krakau naar Warschau.

Een laatste wandeling met Kasia brengt ons via een aantal mooie straatjes en de kathedraal naar het marktplein van de Oude stad. Hier nemen we afscheid van elkaar en wij hebben een paar uurtjes vrij voor lunch – slenteren – bankje om mensen te kijken – water te kopen (het is warm en water uit de kraan is niet aan te raden!) en om 3 u lopen we samen naar de bus.

Naar het hotel (Gomada centrum) vlakbij het begin van de winkelstraat die leidtPlein van de oude stadnaar het koninklijk paleis om de kamers in te delen en dan is het voor een aantal even tijd om wat te rusten. Diner is niet inclusief op deze reis maar het hotel heeft een goed restaurant en in de buurt zijn talloze mogelijkheden om een hapje te eten.

Morgen paleis en park Wilanow en naar Torun