Schilderachtig Andalusië (Kras) 5 – 19 april 2016 (9)

19 april 2016 - Mijas, Spanje

17 april: Mijas

Vandaag de laatste vrije dag. Het is zondag en de lucht is een beetje betrokken maar ik heb afgesproken met collega Ine die met dezelfde reis in het hotel zit, om een flink stuk te gaan wandelen rondom Mijas.

collega en ik wandelen op zondag vanuit Mijas en we dalen wat af!Rond 11 u (eerst uitslapen – ontbijten – een beetje rommelen op de kamer) lopen we naar buiten en drinken eerst op een plein vlakbij de arena een kopje koffie. Dan gaan we naar het hoogste punt en kijken we uit, richting de zee, op een aantal mogelijkheden om via slingerende wegen een stuk naar beneden te lopen. Dat besluiten we te gaan doen. De smalle weg is op een aantal stukken redelijk steil en we moeten wat voorzichtig lopen hier en daar. We komen langs prachtige villa’s – wat beekjes – hebben mooie uitzichten en op een gegeven moment staan we voor de deur van hotel Puerta del Sol. Dat hotel ligt halverwege de kust en Mijas pueblo. We gaan hier naar binnen voor een kopje koffie want het begint te regenen. De receptionist verklaart ons voor gek als we hem vertellen dat we terug naar boven gaan lopen via de gewone weg. Veel te ver en veel te steil omhoog. We beginnen toch dapper aan de beklimming maar het en we belonen onszelf op een schotel tapasbegint weer te regenen. Halverwege komt ons echter, vlakbij de bushalte, een bus achterop en mede door de regen besluiten we in te stappen.

Het was nog een flink stuk lopen zien we achteraf. We eten nog heerlijke tapas in een tuin van een restaurant (secret garden) en de rest van de dag is rust – lezen – luieren

18 april: Coín – Monda – Ojén – Marbella

we maken een rondrit door de bergen rondom Mijas: zicht op omgeving CoínVandaag de laatste (halve dag)tocht door de omgeving. We gaan met de bus bij Mijas omhoog de bergen in voor een rondje in de buurt. Mooi uitzicht en als snel zitten we behoorlijk hoog. Eerste dorp wat we zien is Coín. Ligt mooi tussen de bergen, er zijn hier zelfs ooit films en soaps opgenomen. Na een fotostop rijden we verder naar Monda, een mooi wit dorpje met maar 2500 inwoners. We drinken koffie op een pleintje en hoog op de heuvel zie ik een kasteel met een wapperende Spaanse en een Nederlandse vlag. Het kasteel blijkt geëxploiteerd te worden, sinds 3 weken, door Nederlanderseen voormalig Moors kasteel met de Nederlandse vlag!?. Na een wandelingetje door het dorp besluiten we naar boven te rijden en een kijkje te nemen. We worden vriendelijk ontvangen door de beheerder en krijgen een rondleiding door het hele kasteel (oorspronkelijk uit de 9e eeuw) Prachtig en de kamers zijn niet duur (castillo de Monda)

Dan door richting de zee maar dan komen we eerst door Ojén. Het schijnt dat Julio Iglesias hier een huis heeft voor als hij hier de maand augustus doorbrengt met vrouw en kinderen. Dit stadje ligt natuurlijk ook mooi tegen een heuvel aan met zicht op zee.

Als laatste brengen we nog een bezoekje aan Marbella. Even wat drinken op de boulevard voor we terugrijden naar het hotel. Inpakken – laatste keer eten van het buffet – de rekening betalen en naar bed.

19 april: terugreis

Om half 9 komt de bus voorrijden om ons naar het vliegveld te brengen. Inchecken en op tijd bij de gate zijn. Met een beetje vertraging komen we aan in Amsterdam. Het zit er weer op.

Een paar dagen thuis en 25 april begin ik aan een marathonverblijf in Spanje. Waarover later meer. Dat zullen geen dagverslagen worden mar wellicht korte berichten op het blog. Mijn dagen zijn dan namelijk veel drukker en heb dan minder tijd voor mijn blog