Schilderachtig Andalusië (Kras) 5 – 19 april 2016 (8)

16 april 2016 - Ronda, Spanje

16 april: Ronda en Puerto Bañus

Vandaag weer een hele dag op pad. Ons eerste bezoek is aan de stad aan de kloof: Ronda. We rijden daarheen via het binnenland. Eerst richting Malaga en dan naar het noordwesten. Mooi gebied, veel bergen, kleine dorpjes, mooie vergezichten. Stadjes als Pizarra en Ardales. We vangen een glimp op van een groot stuwmeer (Guadalhorce) en de lucht is helder (hoewel koud) dus we kunnen ver naar alle kanten kijken

kloof El Tajo, RondaNa 1,5 u bereiken we de stad Ronda, gelegen aan de kloof El Tajo van 160 m diep en daardoor vroeger bijna onneembaar door de vijand. Er komen elke dag busladingen vol met toeristen (net als wij overigens) dus er is maar 1 plaats waar we mogen uitstappen: het busstation. Ronda ligt redelijk hoog en het is koud. Ik heb gelukkig een windjack bij me.

We lopen dus eerst richting het centrum, wijs de plaats van waaruit we vanmiddag weer teruglopen naar de bus (voor de oudste arena van het land) en gaan dan eerst op het plein in het winkelgebied een heerlijk kopje koffie drinken. Iedereen heeft een plattegrond, we zijn maar met een klein groepje dus na de koffie lopen we richting de kloof. Hier staat ook een mooie parador (staatshotel). Hier kun je na de en de grote vlakte van Rondawandeling, als je niet meer verder wilt lopen, heerlijk zitten in een van de vele stoelen of banken, een krantje lezen, naar de wc gaan en mensen kijken. Hotels zijn openbaar dus je mag daar gewoon naar binnen. Er is zelfs wifi zonder wachtwoord.

Maar wij steken eerst de kloof over naar de oude stad om daar een rondje te lopen. Vele herenhuize/stadpaleisjes met wapenschilden van adellijke families: ridders moesten worden beloond na elke overwinning. Ronda is pas eind 15e eeuw door de christenen veroverd op de Moren, kort voor de uiteindelijke verovering van Granada, het laatste bolwerk.

vroegere minaretWe gaan een stukje lopen langs al die mooie gebouwen en op verschillende plaatsen hebben we een mooi uitzicht op de kloof en de vlakte. We komen langs het huis van Don Bosco (niet Jeroen Bosch maar een pater die veel goed werk heeft verricht) – palacio Mondragón (museum) – de kerk santa Maria la mayor op de resten van een moskee (een paar bogen zijn nog te zien uit die periode) en stukje oude stadsmuren – nog een vroegere minaret etc. etc.

Als we terugkomen richting parador (even nar de wc) komt er net een bruid naar buiten met een aantal mensen van het gezelschap. En er komt een koets voorrijden. Het is zaterdag dus trouwdag in Spanje. Even kijken dus hoe alles in zijn werk gaat.

Ik heb tijdens de koffie al aangewezen in welk kroegje ik tapas ga eten en een paar een van de heerlijke tapas van vandaagvinden dat terug en een aantal was niet meer zeker en zat bij de buren. Heerlijke tapas voor een prijs tussen 1,50 – 2 €. In de kerk op dit plein is trouwens de mis bezig voor de communikantjes. vroeg, want meestal gebeurt dit pas in mei

Na de lunch verzamelen we dus bij de arena, lopen naar het busstation en dalen dan via de bergroute af naar de zee. We hebben al heel snel uitzicht op de kust, op Gibraltar en zelfs op de berg daartegenover, in Marokko. Even stoppen dus voor een foto hoewel dat wat wij met onze ogen zien niet altijd goed op de foto komt.

bootjes kijken in Puerto Bañus, MarbellaBij San Pedro de Alcantara bereiken we de kust en dat is het niet ver meer naar Puerto Bañus, de luxe jachthaven van Marbella voor de rijke jetset. We gaan hier even een paar bootjes kijken met de luxe auto’s ervoor en via het centrum van Marbella rijden we terug naar het hotel. We komen hier maandag nog maar niet in het eerste deel vanaf de haven. Dus rijden we even langs de kopie van het Witte Huis (eigendom van Koning Fahd van Saudi Arabië met zijn privé moskee) – het huis van de beruchte burgemeester GiliGil etc. weer een heerlijke dag hoewel in Ronda een beetje koud en in Puerto Bañus scheen de zon heerlijk.

Morgen een vrije dag, de laatste voor we naar huis gaan