Hart van Spanje (Kras) 25 april - 2 mei (1)

25 april 2016 - Madrid, Spanje

25 april 2016: Madrid

museum Thyssen, MadridVandaag begonnen aan een nieuwe reis maar die heb ik al een keer gedaan. Ik maak dus van elke dag een klein verslag over 1 onderwerp. Dat is vandaag dus:
Museo Thyssen-Bornemisza

Het is maandag als we aankomen (we hebben slaap -  vlucht al om 07.00 u) maar kunnen natuurlijk nog niet naar het hotel. Dus een rit door de stad en als we uitstappen op Plaza Neptuno ga ik met de mensen die willen naar het museum. Het museum is namelijk gratis op maandagmiddag tussen 12 en  4 en daar maken we gebruik van.

Wat in het museum hangt  is de privéverzameling van Baron Thyssen en zijn zoon. een van de oudste werkenZe hebben de grootste privécollectie ter wereld en vele landen wilden de doeken in een speciaal museum.

Thyssen was getrouwd met een Spaanse. Hij spreekt trouwens Nederlands want in W.O.II woonde hij in Nederland. Sinds 1992 hangt de collectie in het 18e eeuwse paleis Villahermosa, schuin tegenover het Prado.

Doel van het samenstellen van deze collectie voor de baron en later zijn zoon, vanaf 1920, was om de hele geschiedenis van de westerse kunst te kunnen illustreren: van de Italiaanse en Vlaamse primitieven tot en met de 20e eeuwse moderne kunst

Veel critici beschouwen deze chronologische verzameling als de belangrijkste collectie ter wereld.

Willem van OranjeDe verzameling bestaat uit ongeveer 800 schilderijen, waaronder Titiaan – Goya – Van Gogh – Rubens – Picasso. De zalen bevinden zich rondom een centrale, overdekte binnenplaats.

Op de bovenverdieping: vroege Italiaanse kunst tot de 17e eeuw

Op de 1e verdieping: 17e eeuwse Hollandse schilderkunst tot en met de Duitse expressionisten

Op de begane grond:  werken uit de 20e eeuw

In 1993 is de hele collectie geschonken aan de Spaanse staat. In een deel van het museum hangt nu ook een deel van de collectie van de vrouw van de laatste baron: Carmen Thyssen. Zij heeft trouwens een eigen museum in Malaga

Prachtig museum – mooie werken – alle tijd om het goed te bekijken en ons te verbazen.

Morgen een klein stukje over een onderdeel van Toledo.