Schilderachtig Andalusië (Kras) 5 – 19 april 2016 (7)

15 april 2016 - Granada, Spanje

14 april: Granada

Vandaag staat er weer een volle dagexcursie op het programma, naar Granada deze keer, en het is een eindje rijden. Dus we gaan om 8 u op pad. Via Malaga richting Antequera en dan rechtsaf.

zicht op het Alhambra en de sneeuw van de Sierra NevadaWe passeren Riofrío (forellenkwekerijen) en Loja en rond 10 u stoppen in de wijk Albaicín bij een uitkijkpunt. Onderweg heb ik te horen gekregen dat de tijd voor het bezoek aan het Alhambra is veranderd (2 u later dan gepland) dus ik kan een paar dingen doen waarvoor ik eigenlijk geen tijd had. Dus lopen we van mirador san Cristobal naar het uitkijkpunt van de kerk San Nicolas. We hebben een mooi zicht op het Alhambra met op de achtergrond de besneeuwde toppen van de Sierra Nevada. We drinken hier koffie op een terras en dalen dan af via kronkelstraatjes en trapjes naar het centrum van de stad.

Met een korte wandeling langs o.a. het standbeeld van Columbus kunnen we de we zijn beneden, het straatje langs de DarroCapilla Real bezoeken waar de Katholieke Koningen en hun dochter Johanna de Waanzinnige met haar man Filips de Schone liggen begraven. Dan hebben we ook tijd om op de Plaza Bib-Rambla te genieten van de lunch en het mooie weer om vervolgens na een korte wandeling aan te komen op de plaats waar we weer in de bus kunnen stappen.

leeuwenhofWe hebben namelijk om 2 u afgesproken met de Nederlandstalige gids Maria die ons gaat rondleiden vanmiddag. Ze praat prachtig Nederlands (opgegroeid in Rotterdam) en weet veel te vertellen van het gehele complex: tuinen van Generalife – het Alhambrapaleis – Paleis van Carlos V etc. etc. we zijn dan ook tot na half 5 in haar gezelschap om al het moois te kunnen zien en te fotograferen.

Via dezelfde weg naar het hotel terug met een korte stop in de buurt van Loja. We zijn daar net op tijd bij het wegrestaurant want als we net onze koffie hebben besteld komen er vlak na ons 3 bussen tegelijk voor een korte stop.

We zijn op tijd terug in het hotel om ons op te frissen voor het avondeten. Alweer een prachtige dag met mooi weer. Morgen weer een dag om vrij te besteden

15 april: vrije dag Mijas

Weer een vrije dag maar ik ga met een aantal mensen om 9.45 u op weg naar Malaga. Ik wil daar het museum van Carmen Thyssen bezoeken en de anderen willen ook een dagje daar doorbrengen.

Met de bus van Mijas naar Fuengirola en dan met het boemeltreintje naar Malaga. en een prachtig raam aan de achterkant van het gebouwDie stopt op elk stationnetje en de rit duurt dan ook 45 min. Maar dan zijn we wel midden in het centrum en ieder gaat zijn of haar weg. Ik loop even naar de overdekte markt. Veel verse vis te koop (Malaga ligt natuurlijk aan zee dus de vis is er dagelijks ver) maar ook veel fruit en het is duidelijk aardbeientijd: € 1,50 voor een hele kilo. Ik koop dus maar een pondje en op een bankje in het centrum begin ik er alvast aan te eten.

Maar ik ben op weg naar het museum van Carmen Thyssen, de weduwe van Baron Thyssen die in Madrid zijn museum heeft (hij had de grootste privécollectie schilderijen ter wereld. In Madrid heb ik dat museum al vaak bezocht maar hier in Malaga heb ik nog noit echt de tijd ervoor gehad.

prachtige Christus uit de 13e eeuwVooral Spaanse schilders hier en deels uit de Romantische periode en de Naturalisten maar er is nu ook een aparte expositie over de pop-art in Spanje. Een mooie tentoonstelling waar ik helaas geen foto’s mocht maken.

Even de stad in voor de lunch (tapas natuurlijk) en dan weer met het treintje en de bus terug naar Mijas. Om 4 uur weer in het hotel voor wat lezen en luieren (en blogs schrijven etc)

Morgen naar Ronda en Puerto Bañus