Schilderachtig Andalusië 23 maart – 6 april / 15 daagse excursiereis vanuit Mijas (6) Kras

28 maart 2019 - Mijas, Spanje

Dag 6:  Mijas

Het is vandaag en dag zonder programma en de mensen hebben aangegeven dat ze een dagje rust gaan nemen. Gisteren de rit naar Gibraltar en morgen gaan we naar Granada en dag daarop naar Málaga. Even een dagje in de buurt blijven is dus verstandig. Het is trouwens prachtig weer en ik zie mensen in Mijas lopen – aan het zwembad liggen – een boek lezen etc. Ik werk even wat administratie bij en schrijf een blogje en ga dan ook de stad in. Heb afgelopen zondag tijdens de 1e wandeling niet veel foto’s gemaakt en dat ga ik nu goed maken.

gemeentehuis Mijasbinnen in het gemeentehuis

Ik begin bij het Gemeentehuis. De deur staat open dus loop ik daar even naar binnen. Mooie hal met 2 patio’s en mooie ramen bij de trap. Ernaast is een open ruimte waar een uitkijkpunt is. Je hebt er zicht op ons hotel en de zee. Hier ook een standbeeld van een ezel (nee, ik ga er niet op zitten) en de VVV. Ik loop even naar binnen en kan voor de hele groep plattegronden meenemen voor malaga – Ronda – Benalmádena en Torremolinos: allemaal plaatsen waar we nog komen.

een wereldkaart met keramiekzeg je Mijas, zeg je ezelszij zijn er klaar vooruitzicht op ons hotel

Ik sta dan midden in het centrum en daar staan ook de ezels. Vroeger maakten de mensen foto’s als de mannen met ezels van hun werk terug kwamen. Ze vroegen om een ritje en de fooien brachten op een gegeven moment meer op dan hun salaris. Ongeveer 60 stuks ezels zorgen nu voor ritjes in het centrum. Ze worden goed verzorgd en als ze even pauze hebben staan ze in de schaduw onder het plein.

Op de punt van de straat hier is een rots met een kapel en een mirador: Virgen de la Peña en mirador el Compás.  De rotskapel is in de 17e eeuw uitgehouwen door een monnik. Het Mariabeeld, gevonden door 2 herders in 1586, staat hier in de kapel. Zij is de patrones van de stad.

de rotskapel met de Virgen de la peñadit beeld zou gevonden zijn door een herder in 1586en de Maagd heeft verschillende kledingen Jezus ookmensen laten hier o.a. rozenkransen achter

De molen en het miniatuurmuseum hebben we zondag al gezien. Een beroemde Spaanse hypnotiseur heeft hier vanaf de jaren ’70 zijn collectie miniaturen bijeen gebracht. Tegenwoordig is het de belangrijkste in zijn soort ter wereld.

Het centrale plein is Plaza de la Constitución. Een aantal jaren geleden is dit plein op de schop gegaan en opnieuw ingericht. Achter dit plein beginnen ook de vele smalle straatjes van het stadje waar je heerlijk kunt dwalen. In de Malaga straat is o.a. het museum CAC met o.a kunst van Picasso en ook een antiek huis wat te bezoeken is. Verder een aantal kerken en kapellen. Voor diegenen die niet willen lopen staan er een paar tuk-tuks, gerund door natuurlijk Nederlanders.

een vermaard hypnotiseur heeft hier een collectie miniaturenenkele jaren terug is het plein helemaal veranderder zijn natuurlijk ook veel winkeltjesmaar ook straatjes zonder mensencalle Malaga met museummuseum met o.a. werk van Picasso

Kortom: Mijas is een gezellig plaatsje met vele terrassen – winkels – leuke straatjes – mooie uitzichten waar het goed toeven is maar waar ook busladingen vol toeristen komen om net als wij te genieten van dit plekje. Enig verschil is dat wij hier 14 nachten in het hotel verblijven en op ons gemak het stadje kunnen verkennen

Morgen naar Granada: vroeg op want in de ochtend is het bezoek aan het Alhambra gereserveerd