Schilderachtig Andalusië 23 maart – 6 april / 15 daagse excursiereis vanuit Mijas (7) Kras

29 maart 2019 - Mijas, Spanje

Dag 7:  Granada

Het is vandaag vroeg dag. Op het programma staat het bezoek aan het Alhambra. Om de paleizen van de Nasriden te kunnen bezoeken moeten de kaartjes maanden van tevoren worden gereserveerd. Dit doet een collega van ons die in Granada woont en hij heeft daar, vooral in het seizoen, veel werk aan. Er mogen namelijk sinds jaar en dag per half uur maar een beperkt aantal mensen naar binnen. Velen (ook groepen) komen soms niet aan kaartjes. Wij hebben geluk: het bezoek aan het Alhambra paleis is gereserveerd voor 11 u en om half 11 hebben we afgesproken met gids Carlos bij de kassa op de hoogte van de tuinen (El generalife) Van daaruit moeten we een stukje lopen voor we aan de ingang staan

Dat betekent vroeg op – ontbijten vanaf kwart over 7 – vertrek om 8 uur. Vanuit Mijas is het namelijk 2 uur rijden en we willen onderweg nog even stoppen voor een kopje koffie en w.c. Op de hoogte van Loja even stoppen dus en dan is het nog 45 minuten naar Granada. Precies op tijd komen we aan en Carlos staat ons op te wachten met oortjes en een zender. Het is verplicht om met een groep zo rond te lopen.

De vroegere mezquita, nu kerkArabische badenPaleis Carlos V AlhambraPaleis Carlos V Alhambra

We beginnen aan de wandeling buitenom naar de ingang van het complex. Een deel is openbaar. Eerste stop is bij de kerk die ooit natuurlijk een Moskee was en daarnaast is het paleis van Carlos V. Hij was hier tijdens zijn maandenlange wittebroodsweken en liet een deel van de gebouwen afbreken om zijn stempel te drukken op het complex. De katholieke koningen hadden de moskee om laten bouwen tor kerk en op het terrein een klooster gebouwd waar ze een aantal jaren lang begraven lagen tot de Koninklijke kapel klaar was. Dat klooster is nu een parador (staatshotel) en bijna altijd volgeboekt

Dan is het tijd voor het Nasridenpaleis. We moeten allemaal onze tassen op een bank leggen en een snuffelhond komt ruiken of we wat illegaals bij ons hebben. Het valt mee: de hond ruikt niks speciaals en we kunnen naar binnen.

Alle tassen op de bank bij de ingang Alhambra paleisDe snuffelhond komt een ruime nemenJudasboom

De palacios árabes bestaan eigenlijk uit verschillende paleizen en ze dateren uit de 14e eeuw: mexuar = audiëntiezaal voor rechtspraak en binnenlands bestuur – Placio de Comares = eigenlijke paleis waar bijna niemand mocht komen – Cuarto de los leones = privé vertrekken en de kamers voor de harem.

In de Mexuar werd recht gesproken en werden onderdanen ontvangen. Weinig is nog origineel want het werd later een kapel. Via een doorgang komen we het paleis en zien we de prachtige Patio de los Arrayanes (mirtehof). Mooi zicht op de torens en mooie spiegeling in het water. Vervolgens naar de Sala de los embajadores: dit is de grootste zaal van het complex waar buitenlandse diplomaten werden ontvangen. De zaal heeft een koepelgewelf met de 7 hemelen van het paradijs.

Mooie weerspiegelingMoors mozaïekEscher deed hier inspiratie opNis in de muur, Alhambra

De privé-vertrekken waren de kamers rondom de Leeuwenhof. De leeuwen bij de fontein waren jaren weg om gerestaureerd te worden maar ze staan weer te pronken. De kamers rondom hebben mooie stalactietenplafonds. Via de Moorse baden komen we bij een mirador waar we een mooi uitzicht hebben op de wijk Albaicín (Klein Baeza: vluchtelingen uit Baeza vestigden zich hier na de Reconquista). Hier is het einde van de paleizen en wij gaan nog door naar de tuinen: El Generalife (betekent Hoog gelegen tuin / tuin van het paradijs) er staat een woning, vroeger de privé-vertrekken en later kwam het in handen van een Italiaanse familie. Pas begin 20e eeuw is die familie vertrokken en kwam het bij het Alhambra-complex.

LeeuwenfonteinLeeuwenhofDoorkijkje met bogenGeneralife

We nemen afscheid van Carlos en gaan te voet naar beneden, naar het centrum. Onderweg komen we door een straat waar nog een aantal flamencogitaar bouwers hun atelier hebben. Via Plaza Nueva lopen we naar het standbeeld van Columbus en Isabel (hij krijgt hier zijn geloofsbrieven overhandigd om de reis via de west naar de oost te ondernemen) en dan laat ik zien waar de ingang is van de koninklijke kapel met de graftombes van Isabel en Ferdinand en van hun dochter Johanna (de waanzinnige) en haar man Filips de Schone. Daar kun je ook een aantal mooie schilderingen van Vlamingen zien.

Uitzicht op AlbaycinAtelier van gitaarbouwerer is een vrachtwagen gekanteld en de resten worden ogeruimd

Lunchtijd en flaneertijd volgt en om half 5 lopen we gezamenlijk naar de bus. Het is weer 2 uur rijden naar mijas en net buiten Granada komen we in een file terecht: er is een vrachtwagen gekanteld en ze zijn de resten aan het opruimen. Eenmaal daar voorbij is het weer rustig op de weg en rond 7 uur zijn we terug in het hotel

Morgen bezoek aan Malaga en even naar de boulevard van Torremolinos