Schilderachtig Andalusië 23 maart – 6 april / 15 daagse excursiereis vanuit Mijas (5) Kras

27 maart 2019 - Gibraltar, Gibraltar

Dag 5:  Gibraltar

Om kwart voor 9 komt de bus weer voorrijden. We gaan vandaag naar de Engelse kolonie Gibraltar. Eenmaal op weg zitten we een beetje in de ochtendspits maar na Marbella is de drukte voorbij. We hebben om 11 u afgesproken aan de grens dus er is onderweg nog tijd voor een korte koffiestop. Het waait behoorlijk en dat zal op Gibraltar stormkracht betekenen. We stappen uit voor de grens en gaat te voet langs de Spaanse en Engelse grens met paspoort in de hand.

In 711 stak de Berberleider Tarik de zee hier over en naar hem is Gibraltar genoemd: Djebel al Tarik werd verbasterd tot Gibraltar. In de 14e eeuw was de rots weer in handen van de Christenen maar in 1704 vielen de Engelsen (met behulp van de Nederlanders) binnen tijdens de Successie oorlog: In Spanje was de laatste Habsburgse koning gestorven zonder erfgenaam en er was oorlog om een troonopvolger te vinden. Bij de Vrede van Utrecht een paar jaar later werd de rots officieel Engels.

even wachten bij de landingsbaanstorm op Europa point. verboden toegangde Moskee op Europa point in vogelvlucht vanwege de storm

Wij gaan met een minibusje de rots verkennen maar door de storm is het verboden voor de busjes om bij Europa point te stoppen. Dat is het meest zuidelijke puntje met vuurtoren en moskee en bij mooi weer zie je op 24 km afstand Ceuta liggen aan de overkant (1 van de 2 Spaanse enclaves aan de overkant) De chauffeur rijdt even tot aan de rotonde bij de moskee en we zien daar de golven over de randen slaan. Het gebied daar is helemaal nat. Dus rijden we de berg op langs luxe appartementen – de gevangenis – de Joodse begraafplaats en dan wordt het gebied nationaal park en moeten we tol betalen. De klim begint en het uitzicht wordt steeds mooier. Waar ooit koningin Elisabeth van het uitzicht genoot stoppen wij ook voor een foto en dan is het nog een stukje klimmen naar de druipsteengrot.

Hier stappen we uit om naar de apen te kijken (hier zit een kolonie makaken) en de grot te bezoeken. We zien binnen mooie druipstenen maar voor mij is het vreselijk dat we moeten kijken met een steeds wisselende kleur licht. Er is hier een goede akoestiek en er worden veel muziek en dansuitvoeringen gegeven. Er is ooit een grote stalagmiet omgevallen en die hebben ze tentoongesteld. Zo zien we hoe een steen er van binnen uitziet: donkere en lichte plekken in de kalksteen wijzen op droge en natte periodes. Een druipsteen groeit ongeveer 2,5 cm in 100 jaar.

stalagmiet en stalactiet ontmoeten elkaaromgevallen stalagmiet in Michaels caveeven aapjes kijken

Buiten genieten we van de apen want hier aan de zijkant van de rots is amper wind. Groot en klein speelt en rent door elkaar of zit stil te poseren voor ons. Er leven een paar kolonies op de rots en wij rijden dus even verder naar Ape’s den waar een voederplaats is voor een andere groep. Hier trouwens ook mooi uitzicht op Gibraltar – de baai en we zien de contouren van de berg aan de overkant in Marokko

wat een rustuitzicht op GibraltarArabische toren en landingsbaan

Dan beginnen we aan de afdaling langs o.a. de tunnels die in de oorlog dienst deden (schuilplaats – onderhandelingsplaats – ziekenhuis etc.). We stoppen nog even voor een foto bij het Arabisch fort waar me mooi zicht hebben op de landingsbaan. Via smalle straatjes met oude woningen van de voormalige kooplieden en een aantal kerken (katholiek – Anglicaans – Schots) en de synagoge (er woont een groot aantal orthodoxe Joden hier) komen we in het centrum. We stappen uit bij de stadsmuren bij Casemates square en dan hebben we vrij om te wandelen – winkelen – lunchen etc.

de glasblazerij in de stad

Om kwart over 3 is het verzamelen en gaan we te voet naar de grens. Op die manier kunnen we namelijk te voet de start-/ landingsbaan oversteken. Hier waaien we trouwens bijna om want de wind (kracht 8) staat er pal op.

Langs de grenspolitie – de douane (geen controle) en aan de Spaanse kant staat Paco ons met het busje weer op te wachten. Een kleine anderhalf uur later zijn we weer terug in het hotel. Morgen een vrije dag voor iedereen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corrie:
    28 maart 2019
    Wat een vrijheid met deze reis. Geniet van Zuid Spanje.
    Iets van de brexit gemerkt in Gibraltar?
  2. Tonny:
    28 maart 2019