Polen en de Baltische staten: 15 dagen – Kras (12)

20 mei 2018 - Riga, Letland

Dag 12: Riga.

een groot deel van de stad is afgesloten voor verkeer vanwege de marathonVandaag de hele dag om de hoofdstad van Letland te bezoeken. Er is voor we vertrekken wat commotie met chauffeurs en stadsgidsen want een groot deel van de stad is gesloten voor alle verkeer vanwege de marathon. De 3 Baltische staten vieren dit jaar alle 3 dat ze 100 jaar  bestaan (daarom brengen Willem-Alexander en Maxima ook een bezoek aan deze 3 landen in juni)

Wwe kunnen met wat improvisatie dichtbij de Albert- en Elisabeth straat komen waar de meeste van de Jugendstilhuizen staan en dan vooral een groot aantal vaneen van de vele gebouwen in Albertstraat en elisabeth straat de architect Eisenstein. In de bloeiperiode van de Art nouveau (Jugendstil) waren er wel 100 architecten werkzaam in Riga. Mar de belangrijkste vertegenwoordiger is toch Michail Eisenstein. Van hem zijn 20 prachtige gebouwen te bewonderen. In de jaren ’30 kreeg Riga de bijnaam “Parijs van het noorden”. Van alle gebouwen in de “Nieuwe stad” is 1 op de 3 uitgevoerd in deze stijl. We bewonderen een aantal panden in de Albertstraat en in de Elisabethstraat en op de hoek is in een prachtig pand zelfs het jugendstil museum gevestigd. Later in de binnenstad zien we dat in het voormalig Beursgebouw, nu museum, ook een Art Nouveau expositie is. Gevels met maskers – leeuwen – mooie ramen – façades die tot boven het gebouw uitsteken etc.

volksdansgroepen moedigen de marathonlopers aanDan is het tijd om terug te rijden naar het centrum en te kijken waar we kunnen uitstappen. Het is druk – gezellig – levendig allemaal vanwege de marathon maar we willen ook nog wat zien van de Oude stad. Gelukkig is er een plekje bij de Opera om uit te stappen en gaan we te voet verder. Bij het Vrijheidsbeeld (uit 1935 ter ere van toen 15 jaar Onafhankelijkheid) staan mensen van folkloristische groepen de lopers aan te moedigen want ze komen hier 2 keer langs. Wij proberen ook een glimp op te vangen en wat lopers op de foto te zetten.

We zien de oudste kerk van de stad (St. Joriskerk) en gebouwd door en voor de PetruskerkDuitsers die hier de stad stichtten in 1201. De kerk is uit 1205 en hier is ook een doorgang door de voormalige kloosterhof. We zien ook de bakstenen St. Johanneskerk die vroeger bij een klooster hoorde en dan staan we vlakbij de St. Petruskerk. Met zijn spitse toren van meer dan 130 m is deze kerk al van verre te zien als je de stad nadert. Je kunt zelfs de toren op (met de lift maar kost je wel 9 €).

Volgende hoogtepunt in de bijzondere panden zijn de Gildhuizen op het stadhuisplein: het Huis van de Zwarthoofden: gebouwd in de 14e eeuw in baksteen gotiek en in de 17e eeuw verbouwd in de stijl van de Nederlandse en Vlaamse gildehuizen. Het was het gildehuis van ongetrouwde kooplieden die de H. Mauritius als patroonheilige hadden.

Als laatste gaan we nog naar het plein van de Dom: de St. Jacobskathedraal met een van de 3 broeders (waren ooit van 1 familie)een 80 m hoge gotische toren. Via een doorgang in het voormalig Beursgebouw komen we bij 3 huizen met de bijnaam “de 3 Broeders”. Gebroederlijk naast elkaar maar niet uit dezelfde periode en zo genoemd in navolging van de 3 Gezusters in Tallinn.

We staan weer midden in het centrum van de Oude Stad als we afscheid nemen van de stadsgids Olga en dan is de rest van de dag voor eigen invulling. Lopers aanmoedigen – terrasje pikken – er zijn diverse musea te bezoeken – de Russisch orthodoxe kerk (in de Sovjettijd een planetarium) etc. etc.

Russisch orthodoxe kerkBij de opera is de halte van tramlijn 3 die ons tot praktisch voor de deur van het hotel brengt. Op het  dakterras is mogelijkheid voor een drankje maar ook voor een heerlijke maaltijd.

Morgen via Turaida en Parnu naar Tallinn, Estalnd