Polen en de Baltische staten: 15 dagen – Kras (11)

19 mei 2018 - Riga, Letland

Dag 11:  Siauliai – Rundale – Riga.

We gaan vandaag Litouwen verlaten maar niet voordat we nog een belangrijke plek hebben bezocht: De Kruisberg vlakbij de stad Siauilia. Het is een van de belangrijkste monumenten van Litouwen met een lange historie voor het katholieke land. De heuvel van de kruisen is bedekt met honderdduizenden  kruisen in alle soorten en maten en van hout – ijzer en ik heb er zelfs ooit een gezien van duplo. Niet alleen de Litouwers hebben hier kruisen geplaatst, ook geëmigreerden naar Amerika – boeren – arbeiders – pelgrims (de plek ligt aan de Camino de Santiago) – en ook vele gelovige toeristen. Niet alleen teksten dus in het Litouws maar ook in Lets – Pools – Duits – Russisch (voor hen die naar Siberië werden gedeporteerd etc. etc. Tijdens de onderdrukkingen als de Sovjets het vernietigde kwam het gewoon weer terug van de Sovjets bleven de kruisen komen ondanks dat de sovjets de plaats een aantal keren met de grond gelijk maakten (religieus fanatisme volgens hen). Indrukwekkend om te zien.

We zijn dan al vlakbij de grens met Letland en aan de grens moet de chauffeur nog even Litouwse diesel tanken zodat wij in de winkel kunnen kijken of er wat lekkers ligt voor de lunch (en dat lukt bij de meesten). We gaan namelijk niet zo ver van de slot Rundalegrens  een prachtig barokpaleis bezoeken: Rundale. Een complex van 3 vleugels met een prachtige tuin naar Frans voorbeeld. Het was halverwege de 18e eeuw het zomerverblijf van de Hertog van Kurzeme (Biron) die later kamerheer werd van de tsarina. Een van de architecten heeft zelfs ook een aandeel gehad in de bouw van het Winterpaleis van de Hermitage. In het paleis kan gekozen worden voor een korte route – een lange route (inclusief de woonvertrekken) – en natuurlijk de tuin. En vanaf dit jaar hoef je geen kaartje meer te komen om foto’s te maken. De Gouden zaal – porseleinkabinet – grote galerij – danszaal – een zaal die volhangt met Hollandse in de zaal met Hollandse schilders staat zelfs een Rembrandtmeesters waaronder een Rembrandt etc.etc. En dan natuurlijk de tuinen waar elk bruidje uit de omgeving trouwfoto’s komt maken

Hierna is het nog ongeveer 5 kwartier naar de hoofdstad van Letland: Riga. We gaan de koffers op de kamers brengen en de chauffeur is weer zo vriendelijk om ons met de bus (in zijn vrije tijd eigenlijk al) naar het centrum te brengen.

Uitstappen bij de opera en dan is het maar  een klein stukje naar het plein met het Vrijheidsbeeld waar de de Gildehuizen in Rigahoofdstraat naar het centrum begint. Overal eettentjes en winkeltjes en prachtige gebouwen maar de uitleg daarover komt morgen met de stadsgids. Dat wordt het volgende verhaal

1. Bert & Annemarie:
    23 mei 2018
    Een kruis van Duplo ???
    Verder weer bedankt voor je zoveelste mooie verslag.
  2. Tonny:
    23 mei 2018
    ja echt, duplo-stenen. vorig jaar een foto van gemaakt vast en zeker een klein kindje gemaakt voor opa of zo