Polen en de Baltische staten: 15 dagen – Kras (10)

18 mei 2018 - Klaipeda, Litouwen

Dag 10:  Koerse schoorwal

Koerse schoorwal, tol betalen want we gaan een Natuurpark inVandaag een mooie tocht over de Koerse schoorwal. We vertrekken om 9 u en het is een paar honderd meter naar de ferry haven. Elke 20 minuten gaat de ferry naar de overkant dus lang wachten in het voorseizoen hoeft niet. Het is een natuurlijke dam van 100 km in een sikkelvormige boog met op sommige plaatsen minder dan 1 km breed en de grootste breedte is bijna 4 km.

Vroeger lagen hier eilanden voor de kust en daar woonde, op een van de eilanden, wandelen over de heksenheuvelNeringa: een meisje met lange blonde vlechten. Ze groeide uit tot een reuzin en ging de vissers helpen: vissen kwamen in hun netten en zij redde schepen. Maar de Golvenblazer bracht grote stormen en de vissers smeekten haar hen te helpen, ze schept dan zand in haar schort en gooit het tussen de eilanden en ze werkt net zo lang tot alle eilanden aan elkaar zijn gegroeid en de duinen hoog genoeg zijn om de zee tegen te houden. Zo ontstond een soort meer = Haf. Ze zorgde voor zoveel vis in het haf dat de vissers de zee niet meer op hoefden. De visser waren zo dankbaar dat ze de landtong Neringa gingen noemen! Maar in werkelijkheid is er op natuurlijke wijze zand tussen de eilanden gekomen zo’n 7000 jaar geleden.

De helft van de schoorwal is nu van Litouwen en de andere helft hoort bij de Russische enclave Kaliningrad. Op het Litouwse deel zijn alle dorpen samengevoegd tot 1 gemeente en totaal wonen er, in de winter, ongeveer 6000 personen maar in de zomer dus vele malen meer. Over de Schoorwal loopt de oude postweg van Klaipeda naar koningsbergen (nu Kaliningrad) en ook de tsaren, op weg naar het westen namen deze weg.

Een paar kilometer na de ferry en op weg naar het zuiden komen we bij een slagboom: we moeten tol betalen want we rijden een natuurreservaat in. Soms zien we aan de ene kant het haf liggen en soms aan de andere kant de Oostzee (Baltische zee zeggen ze hier)

aalscholverskolonie maken het hele bos kapot met de uitwerpselenOnze eerste stop is net voorbij de voormalige barnsteen haven van Juodkranté: de reigerberg! Hier leven vele paartjes reigers maar bedreigender zijn de vele nesten (meer dan 4000) aalscholvers. Door hun uitwerpselen is in de afgelopen 15 jaar al meer dan 15 hectare bos dood. Er is een platform gemaakt om de bomen en de nesten te zien (Deet smeren want er zijn veel muggen) Op de schoorwal zijn dode duinen maar in het verleden waren er ook wandelende duinen waardoor er dorpjes onder het zand zijn verdwenen.

Vlak voor de belangrijkste plaats is een afslag naar het huis van Thomas Mann. De mooi uitzicht op het Hafschrijver heeft hier begin jaren ’30 gewoond na eerst vaak de kunstenaarskolonie in Nida te hebben bezocht. Zijn huis staat op de zogenoemde Schoonmoederberg. Prachtig uitzicht op het haf van deze plek. Voordat we gaan lunchen in Nida rijden we eerst nog een klein stukje door:

Op het Parnidisduin 952 m hoog) hebben we uitzicht op de enclave van Rusland: Kaliningrad. Het niemandsland tussen Litouwen en de enclave wordt genoemd het dal van het zwijgen = een brede kom tussen 2 duinen.

dit waren de houten vlaggen van de Koerse vissersbotenDan is het tijd voor een lange pauze in Nida, vroeger in Duitse tijd was het de kunstenaarskolonie Nidden. In Sovjettijd werd deze plek het mooiste dorp van de Sovjetunie genoemd en de plek is al vernoemd in de 14e eeuw. Er zijn nog oude vissershuizen – een haven – een etnografisch museum maar het is nog voorseizoen en er is nog niet veel open.

Na de lunch rijden we terug maar we hebben nog een mooie stop: In Juodkrantédansen in het bos gaan we een wandeling maken van 2 kilometer op de heksenheuvel. Er is een wandelpad langs tientallen houten beelden  van personages uit Litouwse sprookjes en legendes (o.a. van Neringa). Houtsnijwerkers waren eind jaren ’70 uitgenodigd om deze beelden naar eigen inzicht te maken. Het is een heerlijke, niet al te moeilijke wandeling.

Hierna is het nog een klein stukje naar de ferryhaven en na de overtocht hebben de mensen nog de keuze: naar het centrum van Klaipeda of naar het hotel en de meesten kiezen voor het laatste. In hotel kun je eten en niet ver van het hotel is weer een groot winkelcentrum met voldoende restaurants.

Morgen via de Kruisberg naar Letland voor een bezoek aan paleis Rundale en dan naar de hoofdstad Riga