Peter en Paul vesting

17 mei 2011

7 mei was alweer onze laatste dag in Rusland. Er stond niets op het programma en de Russische gids zou pas 's middags om 2 u komen om ons te begeleiden naar het vliegveld. Dus kon ik eindelijk zelf iets met de groep gaan doen. Normaliter word je namelijk altijd begeleid door een gids.

de vestingHet overgrote deel van de groep wou met mij de Peter en Paulvesting gaan bezoeken: daar waar het allemaal was begonnen. Dus om 9 u de koffers in het bagagedepot (om 12 u moesten de kamers leeg zijn) en er op uit. Aan het einde van de straat was het metrostation. Nu is mijn Russisch erg slecht maar via een plattegrond en goed opletten op de Russische tekens is ook de metro van St. Petersburg goed te doen en zijn de diverse lijnen tamelijk overzichtelijk. Heel wat anders dan in Moskou. De lol was natuurlijk dat iedereen zijn eigen zjeton (muntje) moest kopen voor 25 roebel en dan bijna 100 m met de roltrap de diepte in. De metrolijnen liggen hier dieper als in Moskou omdat alles onder de moerassige grond aangelegd moest worden. We hoefden niet eens over te stappen en na 3 haltes waren we aan de andere kant van de Nevarivier.

Tegenover het metrostaion hadden we zicht op de meest noordelijke moskee van Europa en eerst zijn we naar het water gelopen want daar staat het alleroudste huis van de stad: het houten huis dat Peter de Grote liet bouwen in 1703 om de bouw van de vesting van dichtbij te kunnen volgen.

Toen hij op 1 mei 1703 met zijn leger een Zweeds vestingstadje aan de Nevarivier had overwonnen begon zijn grote droom: hij wilde in zijn land een zeemacht oprichten. --> de eerste paal wordt geslagen op een eilandje in de delta van de Neva voor de vesting Sankt Pieterburg. Het eiland staat bekend onder de naam: hazeneiland. De vesting heeft zich trouwens nooit hoeven verdedigen: de vijand (Zweden) was al verslagen.

De eerste vesting is van hout en voornamelijk dwangarbeiders worden ingezet voor de bouw. VelePeter en Paul vesting honderden zullen het niet overleven door alle ontberingen. Het moerassig gebied stond een deel van het jaar onder water en het land moest boven zeenivo gebracht worden --> kruiwagens vol zand moesten gebracht worden en iedereen die die kant opging moest ook al zijn kledingzakken vol zand stoppen. Binnen een jaar was er een houten vesting met 6 bastions en vanaf 1706 werd deel voor deel vervangen door steen. Er kwam een verplichting voor o.a. de adel om zich in de stad te vestigen want het moest ook een stad van allure worden.

In de vesting is nog te zien: een toegangsbrug en naast de brug een beeldje van een haas. Hier kun je geld op gooien voor geluk?!. De toegang is een barokke Petruspoort en binnen op het terrein zie je een beeld van Peter de Grote. Buiten proporties zit hij op een stoel en iedereen streelt zijn rechter Peter de Grotewijsvinger. Het voormalig Geniehuis is nu een expositieruimte en in het Commandantshuis is nu het museum over de geschiedenis van de stad. 1 poort komt uit bij de Neva = de Doodspoort. Gevangenen moesten door deze poort op weg naar hun executieplek.

In 1 bastion was de gevangenis voor politieke aktivisten. De zoon van peter de Grote was de eerste die hier gevangen zat en later zouden ook nog volgen de schrijvers Trotski - Dostojevski - Gorki. Maar: pronkstuk op het terrein is de Petrus en Paulus kathedraal met de dunne vergulde spits van 122 m. hoog. Lange tijd was dit het hoogste deel van de stad en dus is hier heel vaak de bliksem in geslagen. De klok van de kerk komt (natuurlijk) uit Nederland en Peter heeft de iconen geschonken. Vanaf Peter de Grote liggen hier (bijna) alle tsaren en tsarinas begraven.

Sinds 1998 liggen hier ook de Romanovs begraven. De laatste tsaar, Nicolaas II, en zijn familie die waren omgebracht. Ze zijn later opgegraven, er zijn DNA testen gedaan en vonden toen hun laatste rustplaats hier. De hele ochtend hebben we hier doorgebracht en toen natuurlijk weer met de metro terug naar het hotel, een laatste kopje koffie en dan is het weer tijd om afscheid te gaan nemen vanHazeneiland dus dit land.

De rit naar het vliegveld duurt niet lang. Voor de KLM is er sinds kort een electronische incheck en alleen de bagage hoeft maar te worden afgeleverd. De vlucht vertrok op tijd en het was prachtig weer om vanuit het raam het gebied rond de Finse Golf te bekijken.

De mensen (en ik) hebben genoten van de reis. Het zijn 2 totaal verschillende steden met elk hun interessante gebouwen en sfeer. En mocht er iemand van jullie zin hebben om deze reis te maken: boek bij De Jong Intra Vakanties en misschien treffen jullie mij als reisleiding.

Mijn verslag over mijn eerste reis van het seizoen is af en dat is maar goed ook. Mijn koffer is namelijk al weer bijna gepakt. Morgen (woensdag 18 mei) vertrek ik met 31 mensen per vliegtuig naar Málaga om te beginnen aan alweer een favoriete reis van mij: 10 dagen toeren door Andalucía langs het Moorse Erfgoed. Ik hou jullie op de hoogte.

groetjes Tonny

1. janneke:
    17 mei 2011
    Nu ben ik toch een beetje "meegeweest".
    Bedankt!
    Groetjes, Janneke