Passie in NoordSpanje/Portugal: dag 9

22 juni 2014 - Lissabon, Portugal

22 juni 2014: Lissabon

Los jerónimos, kerk en kloosterVandaag de hele dag voor de stad Lissabon. Allereerst dus met de bus naar de wijk Belem, aan de Taag. Hier staat 1 van de mooiste kerken/kloosters van Portugal.: Los Jerónimos Gelukkig is een deel van het centrum weer gewoon bereikbaar en kunnen we een groot deel langs het water rijden. Komen we dus ook onder de hangbrug over de Taag door: Ponte 25 de abril. Bovenop rijden de auto’s, eronder is een baan voor de trein. Bij de kerk Los jerónimos kunnen we de bus parkeren, we zijn niet de eerste, en van hieruit kunnen we te voet bezoeken wat op het programma staat.

We moeten even in de rij bij de kerk want er is een mis aan de gang (het is zondag) graftombe dichter / schrijver Camoesmaar daarna hebben we alle tijd om de kerk van binnen te fotograferen. Pilaren lijken net palmbomen – mooie kerk – graftombes van Vasco da Gama (leeg, volgens mijn informatie) en van de schrijver Camoes

Koffie drinken doen we natuurlijk in de beroemde pastelería van Belem (voormalig klooster) want daar hebben ze de lekkerste pasteis van Portugal. Dat weet iedereen en alle groepen gaan hier dus naar toe maar ook vele mensen uit de wijk zelf zitten hier te ontbijten.

groepsfoto bij het monument van de ontdekkingenDan gaan we te voet naar de overkant van de spoorlijn, naar het water (via een tunneltje) voor het monument van de ontdekkingen. Mooie plaats om een groepsfoto te maken (helaas is 1 meneer niet zo goed ter been dus die was bij de bus gebleven. Maken we later goed met nog een groepsfoto in Madrid)

Niemand gaat het monument op (met de lift) – de lucht is dreigend en er vallen wat druppels maar we wagen het er op. We gaan wandelen naar de Torre de belem. torre de BelemOnderweg begint het echter te plenzen en we moeten echt even schuilen. Gelukkig duren hier de buien niet erg lang. Vlak voor de toren staat nog een vliegtuig: gebruikt voor de 1e vlucht ver de Atlantische Oceaan in 1922.  Er staan altijd verkopers op straat: is het niet met zonnebrillen dan is het wel met  paraplu’s. Die 2 dingen hebben we ook achtereenvolgens nodig.

Voor de lunch gaan we terug naar het centrum. Hier kunnen we een hapje eten – wat wandelen – de lift van Eiffel nemen naar de bovenwijk etc. en om 3 u ga ik met de liefhebbers met het oude trammetje, lijn 28, naar het kasteel en door de Alfamawijk.

nog een deel van de processiegangersHelaas, net als wij aan de beurt zijn om een zitplaats te bemachtigen in het trammetje, gaat de rit niet meer door. De wijk Alfama en een deel van het centrum wordt weer afgesloten voor verkeer: vanaf de kathedraal vertrekt er een processie vanwege Sacramentsdag. Vele broederschappen – kerkgenootschappen – nonnen – fraters etc. nemen deel in de lange stoet met op het laatst,  onder een baldakijn, de monstrans (waar de hostie in wordt bewaard / lichaam van Christus = Corpus Cristi.

Daar kunnen we tenslotte nog een groot deel van zien en daarna gaan we met de metro terug naar hotel Roma in Lissabon

Morgen via Evora en Elvas naar Mérida