Passie in NoordSpanje/Portugal: dag 8

21 juni 2014 - Lissabon, Portugal

21 juni 204: Batalha – Alcobaca – Obidos – Lissabon

onvoltooide kapellen, BatalhaOm 9 u staan we (na een uitgebreid ontbijt in het voortreffelijke hotel) voor de deur van her kerk / kloostercomplex van Batalha met het graf van de onbekende soldaten uit WO I – de graftombes van koning Joao I + zijn vrouw Filippa van Lancaster en hun kinderen waaronder Hendrik de Zeevaarder, de grote stimulator van de ontdekkingsreizen van de Portugezen. Mooie kerk – mooie kloosterhof – museum over W.O. I – de onvoltooide kapellen (voorkeur ging later uit naar het klooster in Lissabon) en om 10 u maken we nog de wisseling van de wacht mee in de zaal waar de wacht wordt gehouden bij de graven van de soldaten.

Vandaar is het een 20 kilometer naar het volgende kloostercomplex: Alcobaca.

Een van de belangrijkste kloosters uit vroeger tijden en hier woonden 999 monniken Schoorsteen in de keuken van het kloosterwat te zien is in o.a. de hele grote keuken. Onder de schoorsteen passen hele ossen onder het spit. Grote slaapzaal – ook hier weer de koningszaal met graven en in de kerk de graftombes van koning Pedro de Wrede en zijn geliefde (en vermoorde) minnares Inés (zij had te veel macht over haar man/ geliefde volgens de adel en moest uit de weg worden geruimd.

Tijdens de koffiepauze hier hebben we de eerste regendruppels. Voor de lunch rijden we naar het oude vestingstadje Obidos. Hier is het altijd druk met toeristen maar het is vandaag zaterdag dus ook wordt er  ook getrouwd.

Stadspoort ObidosAls wij richting de stadspoort lopen om het stadje binnen te gaan is er ook een deel van bruiloftsgasten onderweg. We komen ook net op tijd aan bij de kerk om de bruid uit de auto te zien stappen. De fotograaf is modern. Hij heef een assistent die met een drone (soort helikopter met afstandsbediening) opnames maakt van de bruid die de kerk in gaat.

Wij hebben daarna tijd om het stadje te bekijken en te lunchen en daarna volgt het laatste stukje naar Lissabon.

Ik wil, voor we naar het hotel gaan, nog even door het centrum rijden en een fotostop houden in het park Eduardo VII met zicht op het plein markies de Pombal Park Eduardo VII in Lissabonen de lage stad. Dat lukt maar verder lukt niets meer want een deel van de binnenstad is afgesloten vanwege een marathon en een mega-picknick met een soort boerderijbraderie met levende varkens etc. (dat zie ik later op t.v)

Dus uiteindelijk maar  richting hotel – er zit niets ander op.

Morgen meer Lissabon