Passie in NoordSpanje / Portugal dag 10

23 juni 2014 - Mérida, Spanje

23 juni 2014: Lissabon – Evora – Elvas – Mérida

vasco da Gamabrug Lissabon, 12 km lang over de TaagOm 9 uur weer koffers inladen en vertrek. We zitten met het hotel niet ver van het vliegveld en daarom nemen we, om de stad uit te komen, niet de brug van de 25e april maar de Vasco da Gama brug, aangelegd vanwege de Expo in 1998 en 12 km lang. In het bevaarbare deel maakt de brug een verhoging om het scheepvaartverkeer door te laten. De Taag is echter maar een klein stukje bevaarbaar. Na deze brug en op de tolweg naar Evora zijn we bijna alleen op de weg

Het regent weer maar bij onze eerste stop: Evora is het droog. Evora, al bewoond in de Romeinse tijd, heeft nog een deel van een tempel uit die tijd. Een mooi paleis (nu pousada = hotel) – een kathedraal- een mooi centraal plein maar vooral ook een knekelkapel. Een monnik heeft in het verleden ooit de beenderen en schedels gebruikt van 5000 doden om de muren van een flinke kapel te bedekken. Ook hangen er nog 2 mummies aan de muren (vader en zoon?). Helaas lag net op deze stop mijn telefoon / camera in de bus en kan ik even nog geen foto plaatsen. Dat komt later.

Het is maandag en volgens internet was het vandaag niet te bezoeken. Als ik toch even langs ga blijkt het echter open en ik ga in het stadje gauw op zoek naar de groep. Ik vind iedereen en op tijd kunnen we nog een kijkje nemen. Het zou dienen ter meditatie en boven de deur hangt de spreuk: wij beenderen wachten op jullie.

Dan op weg naar de grensplaats Elvas voor de lunch. Een vestingstadje met een Elvas, grensplaats bij Badajozgroot aquaduct voor de watervoorziening. Volgens mijn gegevens werkt die nog steeds. In het centrum zijn diverse gelegenheden om te lunchen. Over het algemeen willen de meesten tussen de middag gewoon een broodje of een tosti o.i.d. eten dus er is daarna nog een beetje tijd over om door de straatjes te dwalen. Helaas werkt het eer niet al te veel mee.

Dan de grens over (de rivier de Guadiana is de grens hier) bij Badajoz en dan vervolgen we de weg naar een belangrijke stad uit de Romeinse tijd: Mérida.

Romeins theater MéridaOp het programma staat het bezoek van het Romeinse theater en amfitheater, allebei in gebruik tot aan de tijd van de Christenen (daarna waren alle spelen verwerpelijk) Veel is dus afgebroken en hergebruikt voor andere gebouwen maar er valt nog genoeg te zien.  Helaas is ook hier de miezerregen een beetje de spelbreker.

Overnachten doen we in Hotel las Lomas in Mérida: prima kamers (ik heb een heerlijk slapenhele luxe met zelfs jacuzzi – helaas geen tijd voor) en we dineren op een terras (overdekt) bij het zwembad.

Morgen via Guadalupe naar Madrid