Passie in het noorden van Spanje en Portugal. Dag 3

16 juni 2014 - Gijón, Spanje

16 juni 2014: San Sebastián – Bilbao – Santillana del mar – Comillas – Gijón

de spin (maman), GuggenheimWe vertrekken vandaag weer om half 9 want ik wil een aantal dingen doen buiten de tekst om van het boek. Daar hebben we namelijk nooit Bilbao vermeld voor een bezoek want het museum Guggenheim is vandaag (maandag) dicht. Maar ik vind een fotostop / koffiestop nog steeds zeer de moeite waard en we komen er toch langs. Dus we pauzeren een groot uur bij het Guggenheim museum, fotograferen een aantal kunstwerken die buiten staan, inclusief de puppy van Jef Koons en we drinken koffie.

Daarna volgen we nog steeds de kustroute richting Santander en we gaan lunchen Santillana del Mar: lunchin het monumentale stadje Santillana del Mar. Het is in zijn geheel een monument en een leuke stop om te eten (nu we er toch zijn)

Dan is het niet ver meer naar Comillas, de kleinste universiteitsstad van Spanje maar vooral beroemd om een huis van Gaudí, ontworpen voor de markies van Comillas: El Capricho, uit laat 19e eeuw en een van de eerste ontwerpen van Comillas: El capricho (Gaudí)Gaudí. Tot 2009 was het in gebruik als restaurant maar nu is het weer open voor het publiek, 5 € entree maar zeer de moeite waard om te bekijken (incl. video over het genie)

Eindhalte voor vandaag is Gijón, de 2e stad in Asturias, het oude prinsdom van waar uit de reconquista (herovering op de Moren) is begonnen

We overnachten in het Tryp hotel Rey pelayo. In vele steden hebben we het geluk te mogen slapen in een van de hotels van deze keten (Tryp / Meliá) en altijd is het eten ok en de kamers zijn luxe.

Na het eten ga ik nog even via een park naar het strand (nog geen 5 min. lopen) om zonsondergang Gijón en op 5 min. lopen van het hotel (Tryp rey Pelayo)de zonsondergang te fotograferen. Dan wat t.v kijken en slapen.

Morgen naar Santiago de Compostela