Passie in het noorden van Spanje en Portugal. 17 daagse reis. Dag 1 en 2

15 juni 2014 - San Sebastián, Spanje

14 juni 2014: Breda – Tours

Zo, ik ben iets meer dan een week thuis geweest en alles is weer gewassen, gestreken en ingepakt dus ik ga weer op reis. Met 18 gasten vertrekken chauffeur Joop en ik rond 10 u vanaf hotel Brabant in Breda voor de reis naar Spanje en we hebben de business class bus van Beuk, dus alle ruimtePortugal vanuit Nederland. De eerste dag moeten we dus een aantal kilometers overbruggen maar onze bus voor deze rit is zeer luxueus: businessclass met brede stoelen en armleuningen en aan de ene kant staan er 2, aan de andere kant 1. De bus heeft zelfs stopcontacten met 220 volt dus we zetten koffie, waar nodig,  met een heuse Senseo.

Lunchpauze hebben we in Frankrijk, voorbij Lille, aan de snelweg en al snel daarna periferique in Parijs, het schiet al opzijn we voorbij vliegveld Charles de Gaulle en naderen we de periferique van Parijs. Om een  beetje van de stad te kunnen zien nemen we altijd de helft van de rondweg. Zo zien we Stade de France (voetbal) – Sacre Coeur – Notre Dame – Eiffeltoren en diverse vlooienmarkten. Het is zaterdagmiddag dus niet al te druk.

Weer op de snelweg onder Parijs houden we nog een keer een stop en precies om 7 uur draaien we de parkeerplaats op van een splinternieuw hotel in Tours Sud. Mooie kamers – lekker eten – rustige omgeving – dus heerlijk slapen. Morgen verder, naar Spanje

15 juni 2014: Tours – San Sebastián

Na een goede nachtrust en een redelijk uitgebreid ontbijt vertrekken we om half 9 richting het zuiden. Er is een nieuwe toerit naar de snelweg dus we zijn zo weer op de goede route. Het is vandaag zondag dus is er vrijwel geen vrachtverkeer. Bij Niort met 220 volt stroom en een senseo voor de koffieis een hele nieuwe parkeerplaats aangelegd met winkels – cafetaria’s – picknick plaatsen dus daar houden we even halt. Dan volgt de afslag naar Cognac – de Dordogne (we steken de rivier over) – de rondweg rond Bordeaux en al op weg al naar Les landes gaan we lunchen. Het laatste deel Frankrijk is redelijk saai: veel bos en wat landbouwgrond en weinig dorpjes.

Pas vlak voor Spanje komen de steden Bayonne – Biarrtiz – St. Jean de Luz en voor we er erg in hebben zijn we de grens over en zitten we in País Vasco (het autonome gebied in Noord Spanje – 3 provincies). We slapen vanavond in San Sebastián en gaan eerst even door het centrum voor we naar het hotel rijden, zodat hotel in San Sebastián heeft zelfs een zwembadde mensen al wat van de stad kunnen zien. Ons hotel (hotel Avenida) ligt op de Monte igueldo en we hebben daar geen avondeten vanavond. Dat is ewust gedaan want het is de stad van de heerlijke pinchos en die gaan we vanavond dus eten.

Dus koffers op de kamer en met de stadsbus naar het centrum. De bus stopt praktisch voor het hol en midden in de stad. Ik llaat iedereen een aantal bars zien met de heerlijkste hapjes – vertel hoe het werkt (neem een bord – leg daar op wat je lekker lijkt – bestel drinken – betaal en opeten maar). Na het was moeilijk kiezen en het smaakt heerlijkeen korte wandeling door het historische centrum heeft iedereen nog volop tijd om rond te wandelen – te eten – te relaxen. Om half 10 gaan we met de hele groep weer met de stadsbus naar het hotel. Genoeg voor vandaag en iedereen heeft heerlijk gegeten

Morgen naar Gijón (Asturias)