Passie in het noorden van Spanje en Portugal: dag 4

17 juni 2014 - Santiago de Compostela, Spanje

17 juni 2014: Gijón – Playa de las catedrales – Lugo – Santiago de Compostela

Vandaag hebben we niet zoveel kilometers te rijden, dus vertrekken we (pas) om 9 u. We volgen de hele kustroute langs de Cantabrische zee (voor ons Golf van Biskaje) en de Costa Verde. De kuststrook is inderdaad groen en de route is mooi. Playa de las catedralesAan de grens tussen 2 autonome gebieden (Asturias – Galicia) ligt de plaats Ribadeo. Hier gaan we straks het binnenland in op weg naar Lugo, maar ons doel ligt een paar kilometers verderop: La Playa de las catedrales. Wind en erosie hebben bogen uitgesleten in de rotsen waar je met eb onderdoor kunt lopen.

Het is een prachtig stukje kust met veel branding en rotsen. Helaas echter: het is vloed en het duurt voor ons te lang om te wachten op laag water. Niettemin is het hier heerlijk toeven aan de kust. Mooi uitzicht -  mooi wandelweer – terras met koffie!. Lange ochtendpauze dus om even te genieten.

Daarna het binnenland in en via een mooi route, over een pas, naar een van de best Romeinse stadsmuren Lugoommuurde steden van Europa: Lugo. De fundamenten zijn van oorsprong Romeins (uniek in de wereld!) en een groot deel van de latere stad is er omheen gebouwd. Ze dateren uit de 3e eeuw na chr.- 11 m hoog – 4 tot 5 meter dik en gedeeltelijk in goede staat. Je kunt er ook helemaal overheen lopen: meer dan 2 km.  Al voor de Romeinse tijd bestond deze stad trouwens al en was  gesticht door Kelten.

Verder heeft de stad een mooie kathedraal – een levendig centrum maar er was ook staking van de vuilnisophalers. Overal in de stad hopen afval en volgens de krant was de oplossing van het conflict (meer geld natuurlijk) nog niet nabij.

staking vuilnisophalers in LugoHier houden we dus een uitgebreide lunchstop zodat iedereen tijd heeft voor de lunch – de kathedraal – de stadsmuren

Het laatste deel van de rit voor vandaag is naar Santiago de compostela: einddoel van de pelgrims die hier in grote getale naar toe komen lopen / fietsen via allerlei routes en uit alle landen.

We slapen 2 nachten in hotel Tryp Santiago, prachtig hotel – mooie kamers – heerlijk buffet – redelijk dicht in het centrum.

Morgen gaan we de stad bekijken