Noord Spanje en Picos de Europa: dag 10

4 juni 2014 - Toledo, Spanje

4 juni 2014: Toledo en naar huis!

De chauffeur moet vanavond nog helemaal van Madrid naar Malaga als wij aangekomen zijn bij het vliegveld. Dus kan hij vanwege de schijf (tachograaf) ons niet naar het centrum van de stad brengen. Dus, net als de vorige keer gaan we met taxi’s. Dat is, per 4 personen, zelfs goedkoper dan met de stadsbus. Het is niet zo heel ver maar wel steil omhoog en we moeten nog de hele dag lopen.

de binnenstad wordt versierd voor de processie Corpus CristiDe Plaza Zocodover en straten in het centrum worden al weer behangen met kleden aan de balkons vanwege de Corpus Cristi (Sacramentsdag) processie van 19 juni. Ook de straten krijgen al de doeken tussen de gebouwen (voor schaduw) en de mooie tijdelijke lantaarns.

Langs de kathedraal – gemeentehuis – bisschoppelijk paleis en we gaan natuurlijk een kijkje nemen bij het atelier waar ze het damasquinowerk aan het maken zijn: gouddraad en figuren verwerken in staal.

Koffie drinken op een terrasje, de mensen zijn groepen gewend en het loopt gesmeerd met 37 mensen. In korte tijd heeft iedereen zijn vers gezette kopje koffie.

Dan gaan we naar de voormalige Joodse wijk: kerk Santo Tomé met het grootste Joodse wijk: vroegere ingang Museum  El Grecoschilderij van El Greco (de begrafenis van de Graaf van Orgaz) en daarna naar de voormalige synagoge Del Tránsito  met Joods (Sefardisch) museum en daarnaast het El Greco museum. Het is het El Greco jaar (400 jaar geleden gestorven) en overal zijn tijdelijke exposities.

De middag is vrij voor wandelen – terrasje – museum santa Cruz – eten etc.

Moskee Cristo de la Luz, ToledoIk ga op pad om de voormalige Mezquita Cristo de la Luz eens te bezoeken. Ik heb er al een keer voor de gesloten deur gestaan tussen de middag. Het is aan de rand van het centrum, vlakbij de Puerta del Sol en aan de rand van waar vroeger de Romeinse stadsmuren waren.

Op deze plaats stond voor 711 al een Visigotische kerk – die werd moskee – El Cid kwam de stad heroveren op de Moren in 1085 en zijn paard wilde voor dit gebouw niet meer verder lopen. Wat bleek!!!: achter een muur branddde al meer dan 360 jaar een lamp bij een Christusbeeld, geloof het of niet.

Voor 2,50 € is het te bezoeken. De huidige moskee is uit het jaar 999 (bouw al Moskee Cristo de la Luz, Toledobegonnen in 922) en na de moskee van Cordoba is dit de enige nog overgebleven uit de tijd van het kalifaat en na de reconquista als kerk gebruikt zoals te zien is aan de christelijke fresco’s aan de muren. Hier werd ook de 1e mis in het bevrijde Toledo gelezen in 1085. De kapitelen zijn nog uit de Visigotische tijd en er is zelfs een deel van een Romeinse straat opengelegd.

Rond 4 uur gaat bijna iedereen met taxi’s terug naar het hotel, een aantal gaan lopen (dalend) en dan is het echt afgelopen. Met de bus naar Madrid – Barajas en rond half 9 stijgen we op. Precies 2 uur later landen we op Rotterdam vliegveld in de regen. We moeten redelijk lang op de koffers wachten, er zijn een aantal vluchten bijna tegelijkertijd geland. Maar rond middernacht ben ik thuis.

Een weekje bijkomen – wassen en strijken  - sociale contacten – verjaardagen van dochter en kleinzoon – boswandelingen maken met Dirk om de conditie op peil te houden etc. etc.

14 juni vertrek ik met de bus vanuit Nederland voor een 17 daagse rondreis Spanje / Portugal. Ik hou jullie weer op de hoogte

1. Hanneke en Douwe:
    13 juni 2014
    Beste Tonny,bedankt voor een prachtige reis!
    Je leiding was groots.
    Ook je site ziet er prima uit met hele goede foto's.
    Ga zo door,groeten.H en D