Parels van Portugal 15 – 24 oktober 2019. Kras natuurlijk (1)

16 oktober 2019 - Braga, Portugal

Dag 1: Amsterdam – Porto – Braga  (15 oktober)

Eindelijk mag ik weer eens een reis door Portugal begeleiden. Ik zou natuurlijk in september Madrid – Lissabon via Santiago gaan begeleiden maar moest ineens naar de Baltische staten omdat er niemand anders voorhanden was.  Maar nu, na 2 jaar, ga ik weer naar Portugal en voor mij is het de 1e keer dat ik deze reis ga doen. Ik kom natuurlijk al vele jaren in het prachtige land maar er zijn altijd wel een paar plaatsjes waar je nog nooit (of heel lang geleden) bent geweest.

We vliegen met KLM en ik ben altijd op tijd op Schiphol om bij de incheckbalie de mensen alvast te begroeten zodat ze weten dat ik al in het vliegtuig zit en niet in Porto buiten op de groep sta te wachten. Ze krijgen van mij dan ook meteen mijn visitekaartje met telefoonnummer en vertel hen dat ik in Porto bij de bagageband op iedereen wacht. De vlucht is op tijd en rond 6 uur staan we buiten met de koffers en lopen we naar de bus.

Ons hotel voor de eerste nacht is in Braga en dat is een kort ritje er heen. Vanavond is ook geen avondeten inbegrepen. Het inchecken gaat redelijk vlot en in Portugal hebben ze in elk hotel de paspoortgegevens nodig. Tip: neem altijd een aantal kopieën van je paspoort mee. Dat is handig bij de receptie maar ook om b.v. bij musea te laten zien dat je 65+ bent en korting krijgt op de entreeprijzen (meestal). Een aantal mensen heeft nog eten van thuis voor vanavond en in de buurt is zowel een supermarkt als een aantal restaurantjes dus niemand hoeft met honger naar bed. Maar laat wordt het niet voorde meesten

Dag 2: Braga – Guimaraes – Port (16 oktober)

We gaan vandaag op tijd op weg want we willen e.e.a. bezoeken vandaag. Allereerst is daar de kerk Bom Jesus do Monte op de Monte Espinho (564m hoog) we gaan niet helemaal met de bus de heuvel op maar stoppen halverwege. Daar nemen we namelijk de kabeltrein (uit 1882) voor 1,50 €. Boven bekijken we de mooie kerk uit begin 18e eeuw (er is een mis bezig) en daarna ga ik met de meesten de Via Sacra naar beneden lopen: de Heilige weg.

funicular naar Bom JesusKerk Bom Jesus do Montede ochtendmis is bezigwe gaan de trap aflopen naar beneden i.p.v. omhoog

Dit is een barokke trap uit begin 18e eeuw en ontworpen door de bisschop van Braga. Het moet een spirituele reis omhoog worden voor de gelovigen maar wij gaan de 574 treden lopen naar beneden en zien allegorieën van de 3 deugden – fonteinen van de 5 zintuigen en de kapellen van de kruisweg. En omdat we steeds stoppen om foto’s te maken en rond te kijken is de wandeling niet zwaar. Met de bus gaan we daarna naar de stad. Het begint helaas te regenen maar allereerst drinken we koffie in een van de vele kleine barretjes.

Braga wordt wel het Rome van Portugal genoemd en de kathedraal is de zetel van de Primaat van Portugal. De kathedraal is een bezoek meer dan waard. Romaans van oorsprong maar met vele verbouwingen en allerlei stijlen lopen door elkaar. Een prachtig orgel – mooie plfond fresco’s – kloostergang met kapellen – graven van aartsbisschoppen etc.

voormalige stadspoort Bragakathedraalgraf van de broer van Hendrik de Zeevaarderplafond bij het orgel

Rond 12 uur vertrekken we met de bus naar Guimaraes: de wieg der natie (staat op een muur in de stad). Afonso Henriques, hier geboren, roept zichzelf uit tot koning van Portugal in 1139. Hij is geboren in het kasteel op de heuvel – nu ruïne – en de kapel waar hij werd gedoopt staat er ook nog. Maar wij komen voor Paco dos Duques: een paleis voor het Hertogen uit de 15e eeuw. Bourgondische stijl en met vele schoorstenen. De hertog was op reis geweest door Frankrijk en was verrukt van de vele kastelen langs de Loire. Het paleis raakte in onbruik en tijdens de Portugese dictatuur was het de residentie van Salazar. Na de restauratie is het geopend voor het publiek: Vele tapijten – Portugese meubels – schilderijen – mooie kapel. We lopen zaal voor zaal door het paleis en kunnen op papieren lezen wat er te zin is (ik lees voor!!)

paleis is naar voorbeeld van kastelen langs de Loirepaleis Guimaraesplafond is omgekeerde bootkapel in het paleis

Lunchen doe we in het centrum van het stadje en er zijn genoeg gelegenheden in de prachtige historische binnenstad met smalle straatjes – pleinen en er zijn leuke winkeltjes en een paar kerken. Tegen de tijd dat we de stad verlaten begint het weer stevig te regenen en dat zal vandaag niet meer ophouden

Het grote pleinHet historisch centrumMooie pandjes

Ons hotel voor de komende 2 nachten staat in Vila Nova da Gaia (aan de overkant van de rivier Douro bij Porto) en we gaan heerlijk eten in een restaurant vlakbij (inclusief)

Morgen staat het bezoek aan Porto op het programma, inclusief boottocht over de rivier en een bezoek aan een portbodega

1. Ria:
    14 november 2019
    Wat leuk om terug te lezen wat we hebben gezien en gedaan. Het was een moojereis met een super reisbegeleider. Gr Aad en Ria
  2. Zus de langen van Breugel:
    14 november 2019
    Vind het leuk om op deze manier met je mee te mogen
  3. Jose:
    15 november 2019
    Ja leuk om het weer op te frissen want het is zoveel wat we gezien hebben .
    We hebben een super leuke reis gehad met veel fijne mensen en een super gezellige groep.
  4. Jose:
    15 november 2019
    Hallo allemaal mijn moeder Lenie vond het ook erg gezellig en ze heb genoten van de reis en van de groep bedankt namens haar.
    En het gaat goed met haar heup alles is goed gegaan.
    En bedankt namens mij(jose).voor alle hulp met mijn moeder
  5. Martoke:
    16 november 2019
    Als extra. Portugal werd offcieel in1139 een land en dit verdrag werd getekend in Zamora.