Historisch Spanje 8 – 19 september 2019. Kras  (4)

17 september 2019 - Almagro, Spanje

Dag 10: Almagro – Consuegra

Dag 8 was de rit van Plasencia via Mérida naar Sevilla. Dag 9 hebben we de hele dag besteed aan Sevilla en dag 9 hebben we de stad Córdoba bezocht en hebben we de nacht doorgebracht in een hotel in Andújar.

Nu rijden we weer naar het noorden en we moeten eerst een bergpas over om weer in Castilië te komen. Dan rijden we langs de wijngaarden van de Valdepeñas wijnen. Ons eerste doel vandaag is Almagro. In dit gebied heerste na de Reconquista de religieuze ridderorde van Calatrava. Zij hadden hun basis hier in de stad en de stad lag zeer strategisch. We stappen uit bij de VVV en daar gaan we even gebruik maken van het toilet (1 gast heeft zich opgesloten en krijgt het slot niet meer open en met een beetje geweld moet het hele slot eruit gehaald worden). We kopen hier een kaartje voor 6,50 € en daarmee kunnen we 6 bezienswaardigheden gaan bekijken, te beginnen tegenover de VVV. Daar is namelijk een verlaten klooster met kerk van de Dominicanen. Sinds 2 jaar staat het klooster leeg want de 2 laatste monniken (89 en 94 jaar oud) zijn verhuisd naar een ander klooster. Kloostergang – refter – kapel staat nu te koop!!

Almagro, binnenplaats oud kloosterkerk en klooster zijn verlatenzeer leuk plaatsjeplaza mayor Almagro in typisch groen

We lopen na het bezoek naar de Plaza Mayor met de bijzondere vorm en kleur. Tijd voor koffie en iedereen heeft zijn eigen toegangskaartje dus men kan zelf beslissen wat bezocht gaat worden. Ik heb alleen een tijd afgesproken om de Corral de las comedias te bezoeken: ingang is op de Plaza mayor en al vanaf de 16e eeuw worden hier toneelstukken opgevoerd. Het ziet er uit als een patio met etages met balkons voor het publiek. Aan de overkant is het museo de encaje = kantmuseum. Helaas mogen er geen foto’s worden gemaakt maar beneden krijgen een aantal vrouwen les in kantklossen.

de vrouwen doen aan kantklossenzeer secuur werkjede tribunes voor het publieken weer een verlaten kerk in de stad

Op de hoek van de Plaza Mayor staat de kerk San Augustin. Vroeger van de Augustijnen. De kerk is beschadigd door de aardbeving van Lissabon in 1755 maar er zijn nog mooie fresco’s over en vooral de koepel is prachtig. Het Palcio Fucales, renaissance, was van de Duitse bankiersfamilie Fugger. Zij kwamen in de 16e eeuw Carlos V helpen met zijn financiële problemen. Men denkt dat het paleis o.a. is gebouwd om mercurium te bewaren uit de mijnen van de familie Fugger. Ook het theater in de stad is nog te bezoeken en ook moet er geluncht worden. Op de Plaza Mayor staan talloze terrasjes die uitnodigen om te gaan zitten en wat te eten.

Daarna op weg naar ons hotel in Aranjuez maar we maken even een omweggetje naar Consuegra in La Mancha (Al-Ansha = droog land). Ik heb thuis al een mail gestuurd naar de gemeente om toestemming te vragen om te mogen parkeren boven op de berg waar nog 12 windmolens staan. Water was in deze buurt niet voorradig dus had men wind nodig om het graan te malen. Don Quijote zag ze echter aan voor reuzen en hij trok ten strijde om te vechten tegen deze grote reuzen. Origineel stonden hier 13 molens en 12 zijn bewaard gebleven. Bovenop de heuvel staat ook nog de ruïne van een kasteel van de Tempeliers. 1 keer per jaar worden op de heuvel de saffraan plukdagen gehouden. Saffraan wordt gebruikt om de rijst van de paella te kleuren en 1 kilo kost een kapitaal. Je koopt saffraan dan ook in doosjes waarin enkele draadjes zitten.

we maken een extra tussenstop in Consuegra: de molens van Don Quijoteelk jaar hier de saffraanpluksommigen werken nogDon Quijote vecht tegen de windmolensde bus wacht op ons

We wandelen uitgebreid over de heuvel – 2 molens kunnen we bezoeken – de uitzichten zijn geweldig en bij het kasteel staat een toilet. Dan lopen we een deel van de heuvel af en de bus pikt ons weer op. Laatste stukje is naar ons hotel in de stad Aranjuez (morgen bezoeken we het paleis). We eten hier in een restaurant aan de rivier de Taag.

Morgen bezoek aan Toledo en dag 12 vertrekken we weer naar Nederland maar de vlucht is pas in de avond dus benutten we de tijd nog om het Prado of het museum Reina Sofia te bezoeken. Daarover is al geschreven dit jaar dus ik sla dat over.

Mijn volgende reis zou Madrid – Santiago de Compostela – Lissabon zijn maar het kantoor zat helemaal omhoog met de Baltische Staten. Er was geen reisleiding beschikbaar die de landen kent dus werd mij gevraagd om alsjeblief de reis te gaan doen. En aangezien nee zeggen bijna niet in mijn woordenlijst voorkomt heb ik maar ja gezegd. Er zou een vriendin mee gaan maar die had geen bezwaar om gewoon mee te gaan naar de Baltische staten dus eind september vertrok ik voor de 5e keer dit jaar naar Vilnius om de 3 landen te bezoeken.

Gelukkig heb ik als laatste reis voor het seizoen nog de “Parels van Portugal”. Ik ben er 2 jaar niet geweest dus ik heb heel veel zin om er heen te gaan. Dat wordt dus het volgende blog