Parels van Portugal 15 – 24 oktober 2019. Kras natuurlijk (2)

17 oktober 2019 - Porto, Portugal

Dag 3: Porto  (17 oktober)

Vandaag gaan we de 2e stad van Portugal  een bezoek brengen. Dat gebeurt altijd met een stadsgids en die gaan we ophalen bij Casa da musica (van de architect Rem Koolhaas) Porto was in 1001 culturele hoofdstad van Europa, samen met Rotterdam. Maar de opening was pas in 2005 en de totale kosten lagen veel hoger dan voorzien. Op het plein staat gids Claudia te wachten en we rijden dan  Avenida de Boavista helemaal af tot aan de oceaan. Er staan prachtige oude en nieuwe gebouwen langs de mooie laan. Richting Matosinhos zien we in de verte de nieuwe terminal voor de cruiseboten. Langs het water liggen een aantal forten die vroeger de stad moesten bewaken voor indringers maar de boulevard is nu ingericht om te wandelen – te fietsen – een bankje te nemen om van het uitzicht te genieten en er staan prachtige bomen die zorgen voor schaduw.

Mooi tegeltableau bij het openbaar toiletOok bij de dames w.c.Art nouveau openbaar toiletIMG_20191017_095232_1

Ongeveer waar de rivier uitmondt in de oceaan staat een vuurtoren bij een mooi park en we stoppen daar even voor wat foto’s. In het park staat een mooi gebouw uit de art nouveau-tijd: een openbaar toilet. Bijna elke bus stopt hier om even te kijken naar de mooie tegels – het urinoir voor de mannen (met 6 tegelijk plassen kost niets) en de toiletten voor de vrouwen (20 ct). 1 toilet is nog helemaal origineel net als 100 jaar geleden maar daar mogen we niet op gaan zitten. Foto maken achter glas dus maar. Hier langs het water rijden ook nog de hele oude trammetjes en vlakbij is zelfs het trammuseum: Museu do carro eléctrico. We rijden onder de ponte da Arrabida door (hebben we net overheen gereden om in de stad te komen) en we stoppen bij de Rua dos clérigos met de gelijknamige kerk met losstaande klokkentoren. Die is 75 m hoog (240 m klimmen voor het uitzicht) en was tot eind 18e eeuw het hoogste bouwwerk van de stad.

Los clerigosDe beroemde boekhandel Lello, bekend bij Harry Potter liefhebbersAvenida dos aliados

Hier verlaten we de bus en gaan we de rest van het bezoek te voet afleggen. We nemen even een zijstraat om te gaan kijken naar de lange rij mensen die allemaal een kijkje willen nemen in de boekhandel Lello (een van de mooiste boekhandels ter wereld zegt men – net als trouwens de boekhandel in de kerk in Maastricht). De schrijfster van de Harry Potter boeken zat hier vaak en het interieur is een inspiratie geweest voor haar boeken (ze was enige tijd getrouwd met een Portugees). Hiervandaan is het maar een klein stukje naar de Avenida dos aliados met aan de ene kant Praca da Liberdade met een ruiterstandbeeld van keizer Pedro I van Brazilië en aan weerszijden mooie panden uit begin 1900. Aan de andere kant is het Praca Humberto Delgado. Daar zien we het stadhuis uit begin 20e eeuw en bovenop zie je een imitatie van een Vlaams belfort. Bijnaam van de avenida is “o Bacalhau”= stokvis, vanwege de rare vorm van de laan.

Sao Benton stationMet prachtige tegeltableauxArabische zaal, la bolsaArabische zaalLa bolsa

Volgende stop is het treinstation Sao Bento waar we de prachtige tegeltableaus gaan bewonderen in de hal. Helemaal rondom in de bovenste rij, onder het plafond, is de gehele onwikkeling van het vervoer te zien: van karren en paarden tot aan de snelle treinen. En de wanden zijn helemaal bedekt met taferelen uit de geschiedenis van de stad en het land. Via mooie smalle straatjes wandelen we langzaam naar beneden richting rivier. Als allerlaatste gaan we namelijk nog met de stadsgids naar La Bolsa: het vroegere beursgebouw. Het gebouw is uit de 19e eeuw en heeft een patio die met glas is overdekt en het bevindt zich op de plaats van een voormalige kloosterhof. Het klooster was afgebrand in 1842 en dit gebouw is op die plaats gekomen. Er zijn een aantal zalen te bezoeken waaronder een zaal waar vroeger recht werd gesproken - een grote vergaderzaal – het kantoor van Gustaf Eiffel die hier een tijdje heeft gewerkt – en de prachtige Arabische zaal: de feestruimte en ontvangstzaal in imitatie Moorse stijl. Hierna nemen we afscheid van de gids aan de oever van de rivier en op deze manier kan ik de mensen uitleggen waar ze op bepaalde tijden moeten zijn als ze  met de programmaonderdelen van deze middag nog willen meedoen.

Ponte dom LuisZicht op de stadWe bezoeken SandemanHet bekende logoDoorkijkje

Maar eerst is het lunchtijd en langs de kade zijn talloze eettentjes te vinden en voor elk wat wils. Even na 3 uur staat het bezoek aan de portbodega van Sandeman op het programma en iedereen komt via de Ponte Dom Luis brug naar de overkant. De ontwerper hiervan was Eiffel die trouwens ook de spoorbrug over de rivier heeft ontworpen. We krijgen een rondleiding en een korte film en daarna mogen we natuurlijk proeven van een witte port en een rode port.

Om half 5 is het verzamelen aan de kade (De Gaiakant waar de bodegas zijn) voor een boottocht over de rivier onder de 6 bruggen door. Helaas is het begonnen met regenen maar toch stappen de meesten op de boot. 50 minuten stopt de boot weer aan de Porto-kant om ons uit te laten stappen. De bus haalt ons namelijk op aan het begin van de brug en brengt ons, via een straat met een prachtig uitzicht op de huizen en de rivier, naar het hotel. En we eten vanavond weer heerlijk in een restaurant vlakbij . Het is dan gelukkig gestopt met regenen.

Morgen via Aveiro naar Coimbra en ons hotel daar in de buurt