Orkney's en Shetlandeilanden Dag 8: Stirling - Falkirk - naar huis

12 juli 2012 - Stirling, Verenigd Koninkrijk

Orkney's en Shetlands

Donderdag 12 juli

Dag 8: Stirling - Falkirk - naar huis

De laatste dag alweer! We gaan vanmiddag vliegen maar voor die tijd hebben we nog gnoeg tijd om wat te bezoeken. De koffers gaan in een aparte ruimte en wij gaan lopend naar het kasteel van Stirling (min of meer aan het eind van de straat maar wel een beetje omhoog lopend). Het kasteel staat op de hoogste punt bij het verst bevaarbare punt van de rivier de Forth en zeer strategisch gelegen op een kruispunt van wegen. Geen wonder dus dat er veel gevochten is in de loop der eeuwen tussen Engelse en Schotse troepen. De laatste belegering was van Bonnie Prince Charlie in 1746 maar de grote helden hier zijn William Wallace en Robert the Bruce in hun strijd tegen de Engelse overheersing.

Het kasteel werd later de favoriete residentie van de Stuarts en Mary, queen of scots heeft hier haar jeugd doorgebracht. Ze is hier ok gekroond en haar zoon James VI is hier gedoopt.

Het grootste deel van de gebouwen is uit de 15e - 16e eeuw en we zien o.a.

- de countergaurd: de verdedigingswerken uit begin 1700

- het Renaissancepaleis van James V uit de 16e eeuw naar voorbeeld van de Franse kastelen langs de Loire

Royal Chapel met fresco's uit de 17e eeuw

De ridderzaal uit de 15e eeuw en altijd gebruikt voor officiële gelegenheden en vergaderingen van het parlement

- Grand Battery de borstwering voor de verdedigingswerken en er is een reconstructie van een middeleeuwse keuken.

Het is prachtig weer en de mensen gaan op zoek naar eten voor een picknick want ik wil als laatste bezoek nog even langs het Falkirk wheel. We komen er toch langs en het is een prcht staaltje van techniek.

Het is een draaiende bootlift om het hoogteverschil te overbruggen tussen het Forth en Clyde kanaal en het Union kanaal. Vroeger waren daar 11 sluizen voor nodig, nu gaan de boten in een soort lift, het wiel draait een halve slag en de boot vaart aan de benedenkant of bovenkant het wiel uit naar het volgende kanaal. Mooi om te zien en aangezien het mooi weer is kunnen we hier nog even picknicken aan de vele uitnodigende tafels met uitzicht op het wiel.

En dan is het echt tijd om naar de luchthaven te gaan in Edinburgh. De groep is met 2 vluchten gekomen en gaat ook weer in 2 groepen naar huis met een verschil van nog geen anderhalf uur. De 1e groep heeft zelfs wat vertraging dus we komen op Schiphol aan met maar een verschil van 1 uur.

Het zit er weer op. Het was een schitterende reis. We hebben veel gezien, niet altijd met het beste weer maar Schotland kent gelukkig geen zomers van alleen maar 30 graden en meer. Maar we (ik in ieder geval) hebben genoten.

Het wordt nu even een tijdje akelig stil op het blog. Er is voor mij helaas even niets te doen. Het loopt niet storm met de reizen naar Groot Brittannië en wellicht hebben de Olympische Spelen daar ook aan bij gedragen. In Spanje is het op dit moment te warm. Laten we hopen dat ik in september nog wat kan reizen door het Iberisch schiereiland. Ik hoop op nog 2 rondreizen voordat mijn seizoen er weer op zit.

Ik houd jullie op de hoogte

groetjes Tonny

1. Anne Marie:
    3 augustus 2012
    Dag Tonny,

Het was heerlijk om ook dit verslag van de Orkney's en Shetlandeilanden te mogen lezen!!!
    Al is het alweer 5 weken geleden dat wij terugkeerden van de Highlands en Hebriden, wij denken er nog iedere dag aan en genieten nog steeds na!! Hartelijke groeten, Koos en Anne Marie van Treijen
  2. Nicoline:
    14 augustus 2012
    Beste Tonny,
    ik heb enorm genoten van de rondreis door Schotland. Wauw, wat een mooi land is het! Het eerste dat ik miste zodra we geland waren in Nederland (de 1e vlucht had ik), waren de mooie groene heuvels.
    Schotland en de plaats Edinburgh staan beide weer genoteerd op m'n lijste voor nieuwe vakantie plannen. Ik ga er zeker nog eens naar toe! Bedankt nog voor de gezellige reis! En wie weet tot een volgende reis. Groetjes Nicoline