Museumuitje met oma

30 augustus 2012 - Waalwijk, Nederland

De scholen in het zuiden zijn al weer een paar weken aan de gang. Kleinzoon Nino (10 jaar en in groep 8) moest deze week voor een toets geschiedenis een hoofdstuk leren over de Industriële revolutie. Op dinsdag mag ik altijd oppassen (als ik niet op reis ben) en dan nemen we altijd samen de stof door. Eerste stukje ging over de stoommachine in de textielfabrieken in Twente: van spinnewiel en weefgetouw in huis naar machines in de fabriek.

Woensdag mocht ik weer naar Breda (Sandra,  de moeder had op haar school een studiemiddag) dus hadden we het plan opgevat om de les in praktijk te gaan bekijken in het textielmuseum in Tilburg. Niet alleen Twente was textiel vroeger ook in Tilburg stonden talloze fabrieken en in 1 ervan is nu het museum gevestigd.

Ik heb een museumjaarkaart dus je gaat al makkelijker naar een museum - kinderen mochten in de maand augustus gratis naar binnen, met een ijsje toe na het bezoek!! en Nino was onder de indruk van de stoommachie en de grote weefgetouwen

Gezellg een middagje oma - kleinkind dus, vlak voor vertrek van mijn volgende reis. Ik was ingedeeld voor 2 reizen naar Madrid en omgeving (Stijlvol Spanje) met als eerste datum a.s. zondag maar dinsdag kreeg ik een telefoontje of ik alsjeblief een reis van een zieke collega wilde overnemen naar Schotland. Ook goed!! De reis inSpanje kon door een andere collega worden overgenomen en ik hoef niet 2 dezelfde reizen achter elkaar te doen. iedereen blij!

Verschil in temperatuur zal ook wel te voelen zijn: Madrid boven de 30 en Schotland rond de 16 - 18 graden? Even wat afspraken afzeggen (elke paar weken spelen we een spelletje Catan met vrienden en dat zou a.s. zaterdag bij ons gebeuren) - info over Schotland weer bij elkaar zoeken en dunne kleding verruilen voor lange broeken en een paraplu.

Ik heb dit jaar al 2 reizen Schotland gedaan (zie mijn blog: Hebriden - orkney's met Shetlandeilanden) en dit is de 3e variant van De Jong Intra vakanties: Highlands and Islands. Dus vertrek ik morgen eind van de ochtend naar Rijsoord naar De Jong Tours voor vertrek naar Ijmuiden. We halen gasten op in Rotterdam - Utrecht en Amsteram en dan varen we van Ijmuiden naar Newcastle. Zaterdagochtend komen daar nog een aantal gasten bij die liever vliegen en dan gaat de reis echt begnnen. Ik ga jullie dus weer op de hoogte houden.

De tijdelijke stilte is voorbij.

31 augustus: Highlands and islands, 13 dagen

16 sept.: Stijlvol Spanje (Madrid en de steden er omheen) 10 dagen

27 sept.: 5 dagen Ontdek Barcelona, --> thuis op 1 oktober 's morgens en 's avonds de eerste lessen Spaans voor het winterseizoen

Wordt vervolgd - Groetjes Tonny