Orkney's en Shetlandeilanden Dag 7: Edinburg

11 juli 2012 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Orkney's en Shetlands

woensdag 11 juli

Dag 7: Edinburgh

Vandaag rijden we van Sirling naar Edinburgh en terug en morgen moeten we naar de luchthaven van de hoofdstad. Om niet 2 keer dezelfde route te moeten rijden besluit ik via de noordkant van de Firth of Forth naar de stad te gaan. Bij Queensferry North is een uitkijkpunt over de spoorbrug en de verkeersbrug. We hebben hier een mooi zicht op de spoorbrug uit 1890 (de bouw kostte het leven van 57 arbeiders). 1600 m lang en bijna 50 m boven het water en bijna altijd is men aan het schilderen. Over de verkeersbrug van 1964 rijden we via Queensferry south naar het centrum.

Het is nog steeds een bouwput in de stad en ik besluit de bus te parkeren en te voet met de groep de hele Royal Mile te lopen van het kasteel naar Holyrood house. Zo krijgt men een volledig zicht op de bezienswaardigheden en kan men later besluiten wat te gaan bezoeken (of niet). Lengte dus 1 mijl. Het zijn eigenlijk 4 straten aan elkaar:

Castle Hill: met natuurlijk het kasteel - Scotch Whisky centre (alles over dit drankje en er zijn flessen die duizenden ponden kosten) - De Camera obscura in een 17e eeuwse toren. Via een bol met spiegels zie je bewegende beelden van de stad.

Lawnmarket: met o.a. Gladstone's land, een 6 etages tellend herenhuis uit de 17e eeuw - het schrijversmuseum in Lady Stair's house in een steegje

Parliament square: ligt voor de volgende straat met de Saint Giles kerk waar eeuwenlang nationale vieringen en herdenkingen zijn gehouden en het voormalige parlementsgebouw.

High street: gemeentehuis - Tron kerk - John Knox huis (de grote kerkhervormer) is een van de oudtse huizen van de stad - Childhood museum (speelgoed - kleding - kinderboeken van een aantal eeuwen)

Canongate: Tolbooth (het oude gemeentehuis van de vroegere wijk) is nu museum People's story over de sociale geschiedenis van de stad van de 18e eeuw tot heden - Katholieke Kerk van Canongate = Kanunnikenwijk

Aan het einde is Holyrood house, de vroegere woning van de Schotse koningen. Oorspronkelijk een abdij uit de 12e eeuw.

Tegenover liggen de nieuwe Parlementsgebouwen  Als iedereen zijn eigen weg gaat na de wandeling besluit ik een kijkje te gaan nemen in het moderne gebouw. Sinds 1999 heeft Schotland weer een eigen parlement.

Daarna maak ik de dag vol met bezoeken aan diverse musea. Alles is gratis dus het is heel makkelijk om overal even een kijkje te gaan nemen.

Ik loop binnen in: Museum of Childhood (veel oud en ouderwets speelgoed) - People's story (sociale geschiedenis van de stad) - John Knox house (een deel is gewijd aan het leven en werk van de kerkhervormer die hier de laatste jaren van zijn leven woonde) - een fudgewinkel (de karamel wordt hier gemaakt in de winkel en nee, ik heb niks gekocht hoewel de verleiding wel erg groot was) - Saint Giles kerk met de distelkapel er zingt vandaag geen koor en de kapel is uit 1911 voor de leden van de Orde van de distel.

Dan nog even een bezoekje aan de National Gallery (tussen de Royal Mile en Princes street) met de grote schilderijenverzameling - ik loop nog even binnen in het Royal Museum want de vorige keer heb ik o.a de schatten van de Shetlandeilanden gemist (st. Ninian's isle)

Dan nog even over het grote kerkhof Greyfriars Kirkyard, de beroemdste begraafplaats van Edinburgh naar voorbeeld van Pere lachaise in Parijs.

Genoeg gelopen voor vandaag en het is uiteindelijk zelfs mooi weer geworden. Moe maar zeer voldaan komen de mensen langzaamaan richting bus. Nog een klein stukje rijden naar Stirling terug en dan is morgen alweer de laatste dag van ons verblijf in Schotland.

De tijd vliegt als je het leuk hebt!!!!

Gr. Tonny