Orkney's en Shetlandeilanden Dag 4: Orkney eilanden

8 juli 2012 - Kirkwall, Verenigd Koninkrijk

Orkney's en Shetlands

Zondag 8 juli

Dag 4: Orkney eilanden

Het is een beetje druilerige zondagochtend als we (na het inslaan van een picknick) naar de haven rijden van Scrabster. Hier vertrekt de veerboot waar ook voertuigen opkunnen. Dagjesmensen gaan meestal vanuit  John O'Groats met de kleine boot voor voetpassagiers en een enkele fiets. Wij gaan echter nog verder dus de bus moet mee. De overtocht naar Stromness duurt 1,5 uur en onderweg zien we de Old Man of Hoy (in de mist): een rots van 135 m hoog die los van het eiland Hoy staat.

De Orkney's hoorden tot eind 15e eeuw nog aan Scandinavië toe en dat is nog te merken aan vele mensen met blond haar en vele Noorse woorden in hun taal. De meeste mensen nu leven van veeteelt en zuivelindustrie (kaas - boter - ijs). Er is veel te zien voor archeologen (Pictische woontorens - woningen uit het Stenen Tijdperk - Stenen kringen etc) - geologen (voor graniet en gneis, miljoenen jaren oud) - vissers (forel - heilbot - schelvis) - ornithologen (vogelliefhebbers: meer dan 300 soorten) - duikers (scheepswrakken uit beide Wereldoorlogen in de baai Scapa flow)

Eenmaal op het eiland gaan we een rondje maken langs de bezienswaardigheden van het Mainland. Vanuit Stromness rijden we naar het noordwesten en zien:

4 Stones of Stennes: uit de tijd van de Hunebedden (2000 v. Chr.) en waarschijnlijk werden hier lijken verbrand. Op 21 sept. komt hier de maan op een speciaal punt naar binnen

Ring of Brodgar: 36 van de 60 Menhirs uit 1600 v. Chr. staan nog overeind. Op 21 juni komt de zon hier op een speciaal punt naar binnen. Misschien was het een observatorium. Een van de Menhirs is tientallen jaren geleden getroffen door de bliksem en er is een stuk afgebroken

Skara Brae en Skaill house: in 1850 kwam na een storm een nederzetting uit de Steentijd (3000 v. Chr.) te voorschijn. Duizenden jaren door zand bedekt en het zandstenen meubilair en de stenen haarden waren zelfs nog intakt. De eigenaar van het herenhuis uit de 17e eeuw (Skaill House: ook te bezoeken mt mooi meubilair o.a.) deed de ontdekking.

Hierna rijden we via de baai van Scapa flow naar Kirkwall, de hoofdstad. In de baai liggen een aantal scheepswrakken van Duitse oorlogsschepen en ok de Royal Oak: een Duitse onderzeeër was hier binnengedrongen en had het schip tot zinken gebracht. 833 mensen vonden hier de dood en het schip ligt nog op de bodem als officieel oorlogskerkhof.

In Kirkwall  hebben we tijd om de kathedraal te bezoeken die tot 6 uur open is. De hoofdstad is al 1000 jaar oud en de kerk is gespaard bij de Hervormingen. Het is zondag maar gelukkig is er nog een moie winkel annex cafeetje open .

Dan nog even richting het zuiden voor de Churchill Barriers: tussen de eilandjes zijn dijken aangelegd o.a. door Italiaanse krijgsgevangenen om de Britse vloot te beschermen die in de Scapa Flow lag. Het waren dus meer dijken voor bescherming dan voor verbinding.

De Italianen kregen tijdens hun verblijf de beschikking over een barak waar ze een kapel van mochten maken. Zij waren katholiek en de bewoners niet. Het is een juweeltje: de muren zijn geschilderd alsof het stenen zijn - de vloer lijkt marmer (beton) - een prachtig Mariaschilderij etc. etc. De lokale bevolking heeft na de oorlog voor het behoud gezorgd en er is geen bezoeker van het eiland die de kapel niet bezoekt.

Daarna hebben we honger en dorst en gaan we naar het Orkney hotel in Kirkwall voor een aperitief in de bar en daarna een heerlijk diner. We gaan namelijk vanavond verder met de veerboot naar de Shetlandeilanden. Er waren wat problemen met de hutten maar dankzij 2 heren uit de groep die een hut willen delen en een dame die met mij in een hut wil slapen is ook dat zo verholpen. Bovendien had ik 2 gezinnen van 4 personen die gelukkig geen bezwaar maakten om een 4 persoons hut te nemen. Dank!!!  De boot vanuit Aberdeen komt rond 23 u aan en al snel is alles en iedereen op de boot en in de hut. Slapen want morgen is er weer een dag met beter weer. De uitzichten waren vandaag helaas niet goed te zien. Jammer!

Gr. Tonny