Orkney's en Shetlandeilanden Dag 3: Newtonmore - Inverness - Loch Ness - Beauly - Dunrobin castle -

7 juli 2012 - Thurso, Verenigd Koninkrijk

Orkney's en Shetlands

Zaterdag 7 juli

Dag 3: Newtonmore - Inverness - Loch Ness - Beauly - Dunrobin castle - Thurso

Het is een beetje een druilerige dag als we wegrijden uit Newtonmore om de hoofdstad van de Hooglanden een kort bezoekje te brengen. In Inverness stoppen we in het centrum om wat rond te kijken in o.a. de Victoriaanse markt. Daar tegenover is een overdekt winkelcentrum waar op dat moment een club Chinese kindjes een uitvoering geven.

Koffietijd en dan op weg naar de oevers van Loch Ness. Het is helaas zo regenachtig dat we bij de P voor een foto bijna niets kunnen zien. Verder maar dan naar de winkel van Loch Ness op speciaal verzoek van de jeugd in de groep en dan kunnen we op weg naar het hoge noorden.

We stoppen nog even in Beauly (verbastering van het Franse Beau lieu) om foto’s te maken van de ruïnes van een kerk-klooster uit de 16e eeuw. Het gebouw heeft de roerige tijden van de Hervormingen niet doorstaan en is lang gebruikt als kerkhof.

Als we echter aankomen in Golspie is het droog en we zijn net op tijd voor de roofvogelshow in de tuin van Dunrobin Castle.  Het is een van de oudste bewoonde huizen van Schotland (sinds 1300) en eigendom van de Hertogen van Sutherland :  Zuidland, zo genoemd door de Noormannen die hier vanaf de 9e eeuw waren . Zij claimden dit gebied totdat het in de 15e eeuw als bruidsschat mee kwam naar Schotland.

Zij waren  verantwoordelijk voor  de ontruimingen van de Hooglanden eind 18e eeuw: als men de pacht niet meer kon betalen (vroeger was dat dienen voor de hoofdman van de clan) moest men weg en het land  werd opgekocht door boeren uit de Laaglanden en uit Engeland en er kwamen schapen voor in de plaats. Velen werden met geweld verdreven en zij gingen veelal weg naar de Nieuwe Wereld: Australië – Canada – Amerika.

Het kasteel heeft delen uit de  14e – 17e en 18e eeuw .  In de 19e eeuw verbouwing van fort tot kasteelwoning en tijdens W.O. I was er brand: het kasteel was in gebruik als hospitaal voor de Marine In de jaren ’60 wordt het kasteel nog een aantal jaren gebruikt als een kostschool  maar daarna komt het weer  terug bij de familie die nog steeds in een deel van het kasteel de privé-vertrekken heeft.

In totaal heeft het kasteel bijna 200 kamers  maar wij zien  o.a.: de prachtige hal – diverse woonvertrekken (voor diner – voor ontbijt – voor de mannen om te roken en te kaarten na het eten – voor de vrouwen om te kletsen en te borduren etc.) – de bibliotheek met meer dan 10.000 boeken – de kinderkamers (speelkamer  - slaapkamers voor de kinderen  - babykamer met bed voor het kindermeisje) – de naaikamer met nog een heuse Singer trapnaaimachine  – de tearoom met  nog een 19e eeuwse stoommachine etc .etc.

De tuin is prachtig aangelegd van de heuvel waarop het kasteel staat tot aan het strand beneden. Inspiratie voor de tuin was de tuin van Versailles.

Al met al hebben we ons hier een paar uur vermaakt  in de prachtige tuin en in het kasteel en het laatste stuk van de rit voor vandaag gaat bijna in zijn geheel langs de Noordzeekust. Vlak voor Wick slaan we linksaf naar onze overnachtingsplaats Thurso

Morgen gaan we varen!

Groetjes Tonny