Orkney's en Shetlandeilanden Dag 2: Glasgow - Newtonmore

6 juli 2012 - Newtonmore, Verenigd Koninkrijk

Orkney's en Shetlands

Vrijdag 6 juli

dag 2: Glasgow - Luss - Killin - Pitlochry - Blair castle - Newtonmore

We gaan vandaag een heel stuk naar het noorden. We moeten tenslotte uiteindelijk aan de noordkust terecht komen (ja, morgen pas natuurlijk) voor de overtocht(en). Vanuit ons hotel ten westen van Glasgow is dat dus weer via het grootste zoetwatermeer van Schotland: Loch Lomond.  Net als bij de vorige reis houden we natuurlijk een stop in het aardige plaatsje Luss, gelegen aan het water. We zijn vroeg en hebben nog geen last van de busladingen die hier dagelijks een pauze houden. Het is een mooi oud stadje en was zelfs het decor voor een Britse serie.

Via een prchtig landschap en langs niet al te brede wegen (Jim is hier niet blij mee en we krijgen een aantal keren zwaar tegenverkeer maar het past allemaal net) komen we in Killin, Tijd voor koffiepauze en fotostop bij het water (er is een mini waterval) waarin een eilandje  met de bbegraafplaats van de hoofden van de Clan MacNab.

Hier is het bgin van het grote Loch Tay en bij Aberfeldy vangen we een glimp op van het huis van Joanne Rowling (juist, de schrijfster van de Harrie Potterboeken). AArdig plaatsje om doorheen te rijden maar we kiezen voor de lunchpauze toch voor Pitlochry

Ben hier de vorige reis ook geweest en toen zag ik geen zalm door de zalmtrap komen. Nu, met de groep weer naar de dam gelopen, zien we plotseling een flinke zalm via het raam van 1 trap komen. De teller staat overigens al op bijna 3000 voor dit seizoen.

En dan is het tijd voor een typisch Schotse lunch: bijna iedereen gaat op mijn aanraden fish and chips eten bij de  snacckbar op de hoek waar het altijd erg druk is. Als ik de grote porties zie die men probeert weg te werken besluit ik toch maar een kindermenu te nemen en zelfs dat is groot genoeg (no vinager please!!!! want als je niet snel genoeg reageert krijg je een scheut azijn over je schotel!).

Laatste bezoek voor vandaag is Blair castle. De Hertogen van Atholl wonen hier al eeuwenlang in dit prachtig kasteel en de koninklijke familie was hier ook vaak te gast.  Zij zijn de afstammelingen van een oud Pictisch vorstendom. Vele kamers zijn te bezichtigen met prachtige meubels en serviezen. De hal heeft vele wapenschilden en andere wapenuitrustingen. Ook te zien veel kinderspeelgoed - wandtapijten etc. en er is een mooie tuin bij.

Dan is het nog maar een klein stukje naar ons overnachtingshotel in Newtonmore. We komen hier al vele jaren en recenteljk zijn alle kamers vernieuwd met een meer design interieur en het eten is er als vanouds heerlijk, vooral de toetjes die per karretje langs de tafels worden gebracht en dan is het moeilijk om te kiezen uit de vele heerlijkheden (pavlova voor mij graag!!!!!) Bovendien is het in de omgeving van het hotel heerlijk om te wandelen.

Dag 2 is al weer voorbij - het weer was prima vandaag. Morgen verder naar het noorden