Ontdek Stijlvol Spanje dag 9

24 september 2013 - Toledo, Spanje

Toledo – Madrid

Na het ontbijt pakken we de koffer weer in voor de allerlaatste verplaatsing. Vanavond slapen we weer in het hotel in het centrum van Madrid waar we de eerste 2 nachten ook zijn geweest.

De koffers gaan in de bus en Antonio brengt ons richting het centrum. Voor toeristen is een uitstappunt gemaakt aan de rand van de stad maar al een stukje zo maken de nonnen lekkernijen in de kloostersdoor de voormalige stadspoort. Daar zijn (bij een parkeergarage) roltrappen gemaakt zodat we niet al bij voorbaat uitgeput aan de wandeling moeten beginnen. De stad ligt namelijk op een rots en de rivier de Taag kronkelt er in de diepte omheen.  Plaza Zocodover (afgeleid van de Arabische Suq) is zo’n beetje de huiskamer van de stad. Aan een kand van het plein kijk je op het Alcazar op het hoogste punt van de stad. Op het plein is de VVV en om 10 uur kan ik daar voor iedereen een plattegrond halen en kan de wandeling beginnen

Kruis / davidster / halve maanDoor de winkelstraat (tijd genoeg voor de winkels als jullie vrij zijn!) op weg naar de kathedraal. De straten zijn smal en auto’s rijden helaas af en aan om de winkels en horeca te bevoorraden en we moeten dus vaak langs de kant om een auto te laten passeren. We gaan langs een ateliertje (in een deel van een klooster) waar de mensen met de hand het damasquinowerk aan het maken zijn. Gouddraad in staal gekrast met de mooiste motieven en overgeleverd door de Moren en nog stammend uit Damascus. Hoogtepunt van het bezoek is de voormalige Joodse wijk met het Sefardisch museum in de voormalige Synagoge del Tránsito en het Museum van El Greco. We hebben deze keer het geluk dat er in de groep een mevrouw is die in Israel is geboren en ons een en ander kan vertalen uit het Hebreeuws en wat kan vertellen over de Joodse feesten in haar jeugd.

Als we klaar zijn met de wandeling, tegen 2 uur, is het heel warm. De thermometerhoe warm het was in Toledo geeft 40 graden aan en het is zaak zoveel mogelijk in de schaduw te blijven en niet al te veel ondernemen. Lekker lunchen – even rondkijken in het Hospital santa Cruz (gratis en met veel kunst) – terrasje voor een verfrissend drankje en wat winkelen.

Om half 5 rijden we naar Madrid. We slapen vanavond weer aan de Gran Vía maar niet voordat we, na een redelijk vroeg buffet (om half 8) rond half 9 gaan lopen naar Plaza Del Carmen, achter de Corte Inglés. Sinds dit jaar heb ik daar een locatie gevonden (een heel mooi theatertje) waar ’s avonds een prachtige flamencoshow wordt uitgevoerd. Mooie flamenco afgewisseld met haast klassiek dansen en ook wat regionale dansen worden getoond met op de achtergrond prachtige live-muziek. Een geweldige show en een aanrader voor iedereen die in de stad is.

Morgen hebben we nog de hele dag voor Madrid want onze vlucht gaat pas ’s avonds. Het zit er bijna weer op