Ontdek Stijlvol Spanje dag 8

23 september 2013 - Toledo, Spanje

23 sept. 2013: Salamanca – Avila – Toledo

middelste etage 2e kamer van rechts, heb ik mogen slapenOndanks de herrie op het plein (o.a. van de ontgroeningsfeesten van de studenten) heb ik met de balkondeur open redelijk goed kunnen slapen. De airco was nog steeds kapot maar ik had frisse lucht, hoewel het nauwelijks afkoelde. Het is veel te warm voor de tijd van het jaar!

Het is nu maar een klein stukje met de bagage naar de bus: dwars over het plein en zonder stoeptreden. We rijden binnendoor naar Avila over de N501 en in Santa Marta de Tormes komen we langs het hotel waar ik in mei en juni was. Algemeen vond men het hotel in de stad, ondanks de kapotte airco, een veel betere optie. Laten we hopen dat we er volgend jaar weer heen kunnen en dat de airco dan gemaakt is.

Als we bijna in Avila zijn natuurlijk even stoppen voor een foto bij Cuatro Postes. stukje van de 2400 m lange stadsmuren uit 1099Hier heb je het beste zicht op de stadmuren: 12 m hoog – 3 m breed – 9 poorten – 88 torens – 2400 m lang en in slechts 9 jaar gebouwd! Men heeft berekend dat er minimaal 2000 mensen tegelijk aan moeten hebben gewerkt.

We gaan koffie drinken op het plein Santa Teresa en dan is het tijd voor een korte wandeling binnen de muren met natuurlijk de kerk die staat op de plaats waar de H. Tmet de kathedraal als vestingwerk in de stadsmureneresa van Avila is geboren in 1515. Helaas is de kapel die daar gebouwd is gesloten i.v.m. restauratie.

Bijna iedereen strijkt neer op het terrasje met de lekkere en goedkope tapas: flesje water + tapa = 1,40 € en nog 2 tapas van elk 0,60 €. Mijn hele lunch kost hier 2,60 €!!!!

Om half 3 vertrekken we voor de laatste rit door de bergen van deze reis, door de Sierra de Gredos. Het is ook hier, als we uitstappen voor een fotostop , heel warm. Avila op 1127 m hoogte was een beetje minder benauwd.

Natuurlijk bij binnenkomst in Toledo eerst naar de overkant van de Taag voor het Puente San Martín over de Taag, Toledoprachtige uitzicht op Toledo. Dat vond de schilder El Greco trouwens ook al in zijn tijd want hij heeft ongeveer op deze plaats ook gezeten om zijn doek te schilderen (hoewel in spiegelbeeld!?)

Het hotel is aan de rand van de binnenstad, buiten de muren en naast het busstation. Iedereen blij met een grote kamer waar de airco uitstekend functioneert en het avondeten smaakt uitstekend!

Morgen bezoek aan de stad Toledo en dan weer terug nar ons hotel van de eerste 2 nachten in Madrid.

Nog 2 dagen en dan zit het er weer op! Het gaat snel als je het leuk hebt!!

1. José de Visser:
    28 september 2013
    Tonny, bedankt vor jouw aandeel van deze fantastische reis. Het was super! Waar ga je volgend jaar heen? Groetjes José