Ontdek Stijlvol Spanje dag 7

22 september 2013 - Salamanca, Spanje

22 sept. 2013: Salamanca

uitzicht vanaf mijn balkonkamerWe zitten midden in de stad in het hotel. De eetzaal kijkt uit op de Plaza Mayor maar er 1 minpunt: de airco is kapot en een onderdeel moet vervangen worden maar dat kan natuurlijk net niet in dit weekend. Bovendien is het veel te warm voor de tijd van het jaar dus de meesten van ons hebben een zeer warme nacht achter de rug. Ik had een kamer geruild met een gast en sliep in een minikamer met een mini-raam.

Maar ik werd voor de 2e nacht beloond met een iets ruimere kamer maar nog veel belangrijker: nu met balkon aan de pleinkant. Mijn geluk kon niet op. Wel veel lawaai ’s avonds want de ontgroeningsfeesten zijn aan de gang, vooral op de Plaza Mayor, maar dat ongemak weegt niet op tegen de frisse lucht die ’s nachts mijn kamer een beetje opfris. Het is meer dan 30 graden in de stad.

Bij het verzamelen voor de wandeling door de stad is het zeer druk met fietsers op fietstocht in het kader van: laat de auto een dagje staanhet plein. Het is vandaag de internationale dag van autoloze zondag en in het kader van bewegen hebben ze een fietstocht door de stad georganiseerd. De politie op de fiets voorop – dan de fietsclub en dan honderden fietsers: vaders met kinderen in een karretje erachter of in de fietsstoeltjes – van klein tot groot op de fiets en het duurt een hele tijd voor iedereen het plein af is.

escuelas menores: hier werd de student voorbereid op de studie aan de universiteitWij wandelen langs een aantal huizen met verhaal – orthodox kerkje (mis gaat bijna beginnen – vele ikonen in de kerk) – paleis van de Hertogin van Alva – huis met de schelpen – Universidad Pontífica – de Universiteit met de mooie plateresco-gevel (zoek het doodshoofd met de kikker) – koffiepauze – museum van de stad – kathedraal – tuin van calixto en Melibea – Casa Lis – Romeinse brug ec.

Dan is het lunchtijd en omdat we in de stad logeren kan nu iedereen de rest van de dag zelf indelen (toren van de kathedraal beklimmen b.v.)

Ik eet met de chauffeur een paar tapas in een bar (Bambú) in een zijstraat van de groepsfoto vanaf het balkon van de eetruimtePlaza Mayor (drankje + tapa 2 €) en gaan dan op onderzoek uit waar de bus morgenvroeg het beste kan en mag stoppen om de koffers in te laden en in te stappen. Er is nl maar 1 uitgang van het plein waar geen traptreden zijn en waar verkeer kan komen. Volgens de VVV mag de bus daar niet stoppen maar volgens een buschauffeur wordt dat oogluikend toegestaan. We zullen toch ergens moeten instappen.

Voor we gaan eten verzamelen we op het balkon van het hotel voor een groepsfoto. Als die lukt bij enkelen en opgestuurd wordt komt die wellicht volgend jaar in de reisgids.

Na het eten gaan velen nog wat drinken op het plein of elders in de stad en de binnenstad is mooi verlicht. Hopelijk zitten we volgend jaar weer in het centrum!!!

Morgen via Avila door de Sierra de Gredos naar Toledo