Ontdek Stijlvol Spanje dag 6

21 september 2013 - Salamanca, Spanje

21 sept. 2013: León – Zamora – Salamanca

hal van de parador LeónWe hoeven vandaag niet ver maar we moeten ook nog wat in León bezoeken. Bagage in de bus en eerst een fotostop bij Hostal San Marcos, vlakbij ons hotel. Vroeger gebouwd als eenvoudig pelgrimshuis en in de 12e eeuw verbouwd tot moederhuis van de Orde van Santiago. De Kath. Koningen lieten het weer inrichten als pelgrimshuis en toen kreeg het de huidige voorgevel in platerescostijl en druk versierd.Deel is nog steeds een hotel, maar dan zeer luxe, met 300 kamers en volgens de hotelgids met 5 sterren. We nemen gauw een kijkje in de hal voordat de receptionist ons dringend verzoekt naar buiten te gaan.

Dan naar het centrum voor wandeling door de “natte wijk” = barretjes maar die zijn nog dicht. Wel de overdekte markt en op de Plaza Mayor is een groente / fruit markt. De kathedraal met de 1800 m2 glas-in-loodraam mag niet worden overgeslagen en ook niet het terras van de banketbakker voor een kopje koffie met gratis een stukje koek

Dan weer over de nationale route (er is praktisch geen verkeer op de weg) via siesta tijd in ZamoraBenavente naar Zamora. We zien hier bij het binnenlopen van het centrum niet de bruid maar de knallen van het vuurwerk voor haar horen we wel. Lunchen en wandelen of nietsdoen tot kwart voor 5 want we komen hier voor het Museum van Semana Santa: ongeveer 40 “pasos” (houten stellages met beeldengroepen van scenes uit de laatste dagen van Christus) van de Goede Week processie staan hier bij elkaar en de mensen krijgen zo een mooi beeld hoe de processies in elkaar zitten.

Plaza Mayor Salamanca vanaf het balkon van de eetzaalTegen 6 uur nog het laatste deel van de reis: we hebben (voor het eerst in mijn carrière) een hotel aan de Plaza Mayor in Salamanca:  HIgh Tech Petit Palace Tres Torres (een probeersel voor volgend jaar). Nadeel is dat we een stukje met de koffers moeten lopen (ik heb een makkelijkere route gevonden voor maandag weer terug naar de bus) en ook een aantal traptreden op naar het plein.

Het is een stadshotel, geen grote receptieruimte en het meisje achter de balie wil het inchecken op haar manier doen, maar dat duurt een eeuwigheid. Ik wil de kamerlijst zien want ik moet zelfs schuiven met kamers omdat er mensen vlak bij elkaar zwillen zitten en het is vechten om de kamers met 2 bedden. Sommigen blijken zalen van kamers te hebben, sommigen hebben een kleine en uiteindelijk heb ik voor 1 nacht de allerkleinste kamer aan een smalle binnenkoker. De airco is de terrassen zitten vol tot laat in de avondook nog kapot dus het is overaal bloedheet! Maar als we de eetruimte binnenlopen zijn we enthousiast! Alle ramen zijn balkondeuren en kijken op de Plaza Mayor. Prachtig uitzicht op het plein dus en het is de grote pantoffelparadetijd dus het is heel druk op het plein, ook als het na ons avondeten al helemaal donker is. Het is een van de laatste avonden met zomerse temperaturen en het zal nog lang druk en levendig zijn op het plein.

Morgenochtend gaan we wandelen door de stad, na de middag heeft iedereen een welverdiende vrije middag

1. Corrie:
    22 september 2013
    Een mooie reis Tonny.
  2. Bert & Annemarie:
    22 september 2013
    Leuk om onze reis nog eens te herbeleven. Mooi uitzicht vanuit het hotel, alleen missen jullie nu de koele duik in het mooie zwembad van hotel Regio!! Fijne reis verder en groetjes aan Antonio.