Ontdek Stijlvol Spanje dag 5

20 september 2013 - León, Spanje

20 sept. 2013: Oviedo – León

We gaan op tijd weg uit Suances (half 9) want het is meer dan 2 uur rijden naar Oviedo. We rijden bijna het hele stuk langs de kust en links van ons zien we de Picos de Europa opdoemen. Deze reis die ik nu maak wordt een beetje veranderd volgend jaar (o.a. San Sebastián en Bilbao krijgen bezoek van ons) en de bedoeling is dat we dan een rit maken door de Picos de Europa naar León (en Oviedo overslaan).

kathedraal Oviedo, AsturiasMaar wij stappen nog uit bij de voormalige stadsmuren van Oviedo – drinken koffie en gaan een wandeling maken.  Het is feest in de stad vanwege de patroonheilige van de stad: San Mateo en op vele punten staan tenten met tijdelijke bars en de straten hebben kerstboomlampjes als straatverlichting. We bezoeken de kathedraal waar achter het hoofdaltaar op een scherm de kerkschatten te zien zijn, o.a. het kruis met edelstenen van de 1e christelijke koning na de inval van de Moren: Pelayo. Even over de markt en een kijkje nemen in de kerk van San Isidoro op het plein met het versierde gemeentehuis en door wat straatjes terug naar de bushalte. Iedereen haalt even wat lekkers bij de bakker want voor 2 u zijn we niet op ons eetadres.

We gaan namelijk, zoals gewoonlijk, over de nationale route, en niet de tolweg, Montes de León: prachtig uitzicht!!naar León. Dat is een prachtige rit over de N630 dwars door de Montes de León en over de Puerto de Pajares, de pas op ongeveer 1300 m met hellingen van tot 15 %. Dus stoppen we regelmatig voor foto’s en stipt om 2 u komen we aan in de pleisterplaats Villamanin. Daar zit het elke middag bommetje vol met eters. Ik heb dan ook gebeld dat we komen. Bestel je de rijk gevulde vissoep (8€) krijg je de hele soepterrine voor jezelf alleen, de pinchos (broodjes) zijn zo groot als mijn onderarm en zo dik als mijn onderbeen en kosten 4 €. De meesten willen zo’n broodje met de specialiteit van de streek: Cecina = ham van de koe / os, oftewel een soort runder rookvlees, maar niet gerookt maar gedroogd net als rauwe ham. En alles wordt zeer rijk belegd

Dan is het nog maar een klein stukje naar León voor iemand heeft een broodje "runderham" besteldbezoek aan het pantheon van de koningen van León en de kerk van San Isidoro (sinds kort patroonheilige van internet!!! Want hij schreef in de 4e eeuw al een soort encyclopedie. Dan nog even lekker op het terras, cecina kopen voor de chauffeur en ook een stukje voor mij om mee naar huis te nemen en rond half 7 zijn we in het prachtige Tryphotel in de stad

Morgen via Zamora naar Salamanca voor 2 nachten