Ontdek Stijlvol Spanje: dag 3

18 september 2013 - Burgos, Spanje

18 sept. 2013: Madrid - Burgos

Bij vertrek uit de stad eerst nog even een fotostop bij de Plaza de Toros: Las Ventas, in Moorse stijl en uit 1929. Dan nemen we de A1 (voorheen de NI) naar het noorden. Koffiestop onderweg vlak voor de Pas van Somosierra en rond 1 u zijn we in Burgos. De kamers zijn al klaar dus koffers op de kamer en de stad in voor de lunch (montaditos voor 1 € b.v. = minibroodjes)

een van de vele beelden: hij leest de krantSinds de 10e eeuw was de stad Burgos hoofdstad van Castilla, later van Castilla-León  tot Granada in 1492 tijdelijke hoofdstad werd. De stad werd gesticht door Diego Rodriguez in 844, na de verdrijving van de Moren. Hij bouwde een kasteel en de eerste nederzetting kwam erbij. Graaf Fernán González maakte de stad tot hoofdstad van zijn graafschap Castilla, wat de bakermat werd van het steeds groter wordende rijk, vooral toen León en Asturias zich verbonden met Castilla. Een grote held tijdens de Reconquista in de 11e eeuw was Don Rodrigo Diaz de Vivar: El Cid Campeador (geboren in 1040 vlakbij Burgos).

De stad ligt op bijna 900m. in de hoogvlakte waardoor veel koude winden uit het noorden hier vrij spel hebben: volgens een grapje duurt de zomer hier van 25 juli (Dag van Santiago) tot 26 juli (dag van Santa Ana).

Burgos is nog steeds volgen velen de ‘zuiverste’ stad van Spanje wat betreft de taal, cultuur, moraal en tradities. Hier woonden tijdens de Burgeroorlog en daarna veel Franco-aanhangers.

Natuurlijk is de gotische kathedraal van de stad onderdeel van de wandeling maarstadspoort San Juan straat bij de voormalige stadsmuren we lopen ook door de San Juan straat = de route van de pelgrim de stad in via de stadspoort in de straat bij ons hotel. Daar is nog een klein stukje stadsmuur over en daar vlakbij staat de kerk van San Lesmes = de patroonheilige van de stad.

Het is ook een stad waar vele beelden zijn neergezet, een aantal heb ik op foto en zal ik plaatsen..

Dde papamoscas (vliegenvanger)e kathedraal is uit de 13e eeuw en later, maar daar is al veel over geschreven. Geouwbd na een studiereis naar Frankrijk en Duitsland waar de gotiek al heerste.. Tussen koor en hoofdaltaar liggen El Cid en zijn vrouw begraven. Achter in de kerk, hoog hangt een uurwerk: Papamoscas: een klok met een beeld, de vliegenvanger, die elk uur zijn mond open en dicht doet, zo vaak als de klok uren slaat. De kloostergang en aangrenzende  zalen zijn sinds een aantal jaren weer een prachtig museum.

We lopen door de platanenlaan, langs de rivier en zien ook de stadspoort: Arco de Santa Maria In de 14e eeuw ontworpen als wachttoren en stadspoort. Nieuwe torens en beelden kwamen erop in 1537 ter ere van een bezoek van Carlos I.

Casa del Cordon: 15e eeuws paleis.. Hier werd Columbus ontvangen na zijn 2e Casa del Cordónreis naar Amerika door de Kath. Koningen.  Filips de Schone (getrouwd met Johanna de Waanzinnige) stierf hier nadat hij een kou had opgelopen tijdens een pelotaspel.

Na de wandeling en het bezoek aan de kathedraal is iedereen vrij om evt. het museum van de Evolutie van de Mens te bezoeken of om gezellig op een terrasje te zitten en genieten van de zon. Het kan in Burgos vriezen of dooien. De ene keer zit ik hier met 30 graaden, de andere keer met regen en 10 graden en nu is het een aangename 20+.

Morgen verder naar het noorden: Santillana del Mar – Santander – Suances en de voorspellingen zijn bewolkt met een drup regen, we zullen wel zien. We kunnen er toch niets aan veranderen!!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl