Ontdek Stijlvol Spanje dag 4

19 september 2013 - Santillana del Mar, Spanje

19 sept. 2013: Burgos -  Santillana – Santander – Suances

We vertrekken om half 9 want het eerste stuk tot aan de noordkust gaat langzaam. We gaan namelijk binnendoor naar het noorden en niet via de snelweg. We komen langs de geboorteplaats van de nationale held El Cid: Vivar del Cid (van de heroveringen van de christenen op de Moren eind 11e eeuw) en langzaam gaan we klimmen naar een pas. (met natuurlijk een paar fotostops)

fotostopVlak daarvoor hebben we pauze in een klein dorpje met 2 café’s  en een winkel van sinkel waar, net als in juni, weer eens een en ander wordt gekocht. Langs het stuwmeer van de Ebro en voor de derde keer  zie ik helemaal niets op de pas: mist en wolken.

Daarna wordt het veel groener en zien we vele kleine dorpjes van de provincie Cantabrico (hoofdstad Santaner) op weg naar een van de middeleeuwse plaatsjes een van zijn vele beeldenvan de provincie: Santillana del Mar. Genoemd naar de heilige martelares Juliana (ylliana) die in de Romeinse tijd weigerde te trouwen met de man die haar vader voor haar had uitgekozen. Zij was al Christen geworden, haar vader vervolgde de christenen. Dus werd ze gestraft en gedood. Haar resten liggen in een mooi romaans kerkje in de stad uit de 12e eeuw met een mooie kloosterhof.

Verder in de stad mooie herenhuizen van de adel en een parador (staatshotel) en dus ook veel toeristen. Ik kom bij toeval op de binnenplaats van een lokale beeldhouwer en bezoek zijn museum met houten en stenen beelden.

Hier wordt geluncht en daarna rijden we naar de vuurtoren van Santander voor een wandeling en een Santanderterrasje. Het is, na een korte regenbui in Santillana, prachtig weer geworden en we kunnen heerlijk buiten zitten. Dan nog een korte rit naar ons hotel in Suances. Een badplaats aan de noordkust en we zijn er niet alleen: 4 groepen slapen in het hotel en wij eten gelukkig wat vroeger dan de Fransen en de Spanjaarden want als zij binnen komen is het gedaan met de rust. Wij praten onder elkaar maar zij maken (in onze ogen en oren) lawaai.

Morgen alweer een bergrit na bezoek aan Oviedo