Ontdek Stijlvol Spanje Dag 1 en 2

17 september 2013 - Madrid, Spanje

16 en 17 sept. 2013: Madrid

16 sept.: Voor de 3e keer dit jaar mag ik deze reis doen en het is voor mij tevens de laatste reis van dit seizoen (snik). Vanaf Rotterdam vertrekken we naar Madrid rond 1 u ‘s middags. Bij de luchthaven staat de bus met chauffeur Antonio op ons te wachten. Met hem heb ik ook dezelfde reis in juni gedaan (voor hem toen de 1e keer vanuit Andalusië in deze streek) dus ik heb maar 2 woorden nodig om te vertellen wat we gaan doen.

Op weg naar het hotel dus eerst een fotostop bij de 4 wolkenkrabbers aan de Paseo de Castellana (voorheen trainingscomplex van Real Madrid maar die velden zijn verplaatst naar richting vliegveld). 2 torens van 250 m hoog en 2 van ongeveer 235 m, nu de hoogste torens van Spanje. Dan natuurlijk een foto van he stadion van Real Madrid: Bernabeu (morgen zullen ze met 6-1 winnen van Galatasaray!!!!) en via de Gran Vía eerst naar de Tempel van Debod (gered bij de aanleg van de Assoeandam in Egypte en kado gegeven aan Spanje) en dan naar het hotel. Heerlijk buffet om 8 u en een aantal mensen gaan nog even naar buiten.

in de binnenstad alle straatborden in tegelvorm17 sept.: We beginnen met een wandeling door de stad: Plaza de España met standbeeld Don Quijote. Langs het gebouw van de 1e Kamer naar het Koninklijk Paleis en de kathedraal – koffie op het terras – Madrid van de Austrias (Habsburgers) – Plaza mayor naar de Puerta del Sol:

Dit is het hart van de stad. Hier stond tot de 16e eeuw de Zonnepoort, onderdeel van de stadmuren. Onder de grond komen 3 metrolijnen bij elkaar en er is ook een treinstation naar de voorsteden.

Voor het grote gebouw met de klok bevindt zich de km. 0 tegel: 40 x 40 cm uit 1950km. tegel 0 / Puerta del Sol: hiervandaan beginnen de 6 nationale wegen met Romeins cijfer naar de grenzen van Spanje. Het gebouw dateert uit 1760 en was het eerste postkantoor, (Casa de correos) sinds 1847 het gebouw van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en in de Francotijd zat er de Seguridad. Nu is het van de Comunidad van Madrid. In de Francotijd waren er onder de grond politiecellen.

Bovenop staat de klok uit 1866 die op 31 december op de televisie verschijnt en het nieuwe jaar inluidt. Op het plein ziet het dan zwart van de mensen, allemaal met 12 witte druiven voor elke klokslag 1 zodat het nieuwe jaar geluk brengt.

Halverwege de 19e eeuw is het plein uitgebreid met 500 m2 tot een totaal van Koning Carlos III die veel gedaan heeft voor de stad verdient een standbeeld12.000 m2. Er staat een standbeeld van Carlos III die als bijnaam had: de Burgemeester van Madrid. Dit standbeeld wordt de schroevedraaier genoemd omdat je tientallen keren eromheen moet lopen wil je de tekst lezen die op de sokkel staat.

Daar vlakbij staat het standbeeld met het symbool van Madrid: de beer die de logo van Madrid: de beer die eet van de madroñoboomvruchten van de madroñoboom eet (aardbezienboom) sinds 1967.

2 mei 1808 was hier op het plein de opstand van de Madrilenen tegen de troepen van napoleon die werd neergeslagen door de Fransen. De volgende dag vonden er executies plaats: 3 mei. Goya heeft hier 2 schilderijen van gemaakt: 2 en 3 mei. Een plaquette aan de muur van het voormalig postkantoor herinneert hieraan.

Hier stoppen we voor lunch en vrije tijd en daarna ga ik met een deel van de groep naar de Kunstdriehoek. Een aantal willen naar Museo Thyssen (grootste privé kunstcollectie ter wereld) en de rest gaat naar het Pradomuseum. De rest heeft vrije tijd om te winkelen o.i.d.

Om 8 u weer genieten van een heerlijk buffet en de spulen weer bij elkaar zoeken voor morgen: we gaan dan naar Burgos

1. Sandra:
    18 september 2013
    Je moet mee gaan doen aan de lotto als je de voetbaluitslagen zo goed kunt voorspellen! Kun je rijk mee worden! Monique en Marcel nog gezien?
  2. Tonny:
    18 september 2013
    Nee, niet gezien in Madrid, wel naar ze uitgekeken. Als je het blog een dag later schrijft weet je de uitslag lekker al
  3. José van bruggen:
    19 september 2013
    krijg weer heimwee als ik jou verslag lees.
    Gezellig hoor met Antonio. Kan hij ondertussen al nederlands praten
    en heeft hij zijn oranje t-shirt weer aan.
    Tonny, een goede reis en je hebt straks weer veel te vertellen met je cursisten. Groetjes