Ontdek Stijlvol Spanje 17 – 26 juni 2013 Dag 10

26 juni 2013 - Madrid, Spanje

26 juni: Madrid – terugvlucht naar Rotterdam

Het is al weer de laatste dag van deze mooie, interessante en ontspannen reis. Maar we hebben gelukkig nog een groot deel van de dag te besteden in Madrid want onze vlucht gaat pas rond 8 uur vanavond.

Dus slapen we uit want de dag is nog lang en om half 10 rijden we met de bus naar het centrum van Madrid. Rondom de oude binnenstad zijn we al geweest op dag 1 en 2 dus nu stappen we uit op de rotonde tussen het Pradomuseum en Museum Thyssen: Plaza Neptuno. Dat is ook voor iedereen weer makkelijk te vinden vanmiddag.

zicht op Plaza Cibeles vanaf Palacio de comunicacionesLopen we eerst via het Monument voor de Gevallenen (met de eeuwige vlam) – het Beursgebouw en  het Scheepvaartmuseum naar het Cibelesplein. Hier gaan we namelijk (net als vorige maand) het uitkijkpunt op van het voormalige postkantoor (Palacio de comunicaciones) uit begin jaren 1900. Bijnaam is altijd geweest: de bruidstaart vanwege de vele torentjes. Het is geen postkantoor meer maar alle loketten zijn er nog op de benedenverdieping. Op andere etages zijn verschillende tentoonstellingen. Met de lift naar de 6e etage en dan met een aparte lift (kost 2 €) naar de 8e etage  waar je een galerij rondom het gebouw hebt voor 360 graden uitzicht op de stad. En het is heel helder weer vandaag dus er isvan alles te zien en op alle punten zijn infopanelen geplaatst om de diverse gebouwen te benoemen die we zien.

Hierna lopen we via het Prado museum en de Botanische tuin naar het Atocha monument gevallenen aanslag Atochastationstation. Precies 1,5 jaar na de aanslag in New York is hier een aanslag gepleegd met bijna 200 doden en in het station is een plaats gecreëerd om de aanslag en de doden te herdenken. Mooi gemaakt en indrukwekkend.

Dan is het tijd voor koffie in het oude deel van het station, nu tropische tuin, waar eens de dieseltreinen binnen kwamen rijden. Vanaf hier heeft iedereen vrije tijd om de rest van de dag naar eigen voorkeur in te delen.

Velen kiezen voor het Reina Sofía museum want dat was vorige week gesloten. Dit is het museum voor de 20e eeuwse kunst en de meeste bezoekers komen hier natuurlijk voor het beroemdste werk van Picasso: Guernica, over de aanslag tijdens de Spaanse Burgeroorlog in het Baskische stadje, op marktdag, waar vele doden vielen. Maar ook andere schilderijen van hem hangen in het museum evenals een aantal van Miró – Dalí etc. Er is zelfs ook een speciale tijdelijke expositie van Salvado Dalí waar mensen voor in de rij staan aan de kassa.

Ik heb nu ook een paar uur tijd voor mezelf en ik loop richting het centrum. Mijn doel is de FNAC, de uitgebreide boek- en muziekwinkel met een afdeling studieboeken. Kan ik meteen even kijken of er wat interessants is voor mijn lessen Spaans en ik vind een boek over het leven van Isabel La Catolica, (van Castilla) de koningin die samen met haar man Fernando van Aragón het laatste bolwerk van de Moren (Granada) veroverde in 1492.

zicht op de Gran Vía vanaf El Corte inglésOp de bovenverdieping van El Corte Inglés (er staan 2 gebouwen van hen tegenover elkaar) is een hele etage gewijd aan gourmet / luxe eten en drinken, met terras en mooi uitzicht op de stad, de Gran Vía en het Callao plein (nee, ik heb daar niet gegeten) Je kunt ook hiervandaan ver over de stad kijken.

Na de lunch (museo de jamón) loop ik naar het Museo Thyssen-Bornemisza, ik ben daar lang niet geweest maar ik raad het de mensen altijd aan voor een bezoek. Het was de grootste privé-collectie van de baron en sinds de jaren ’90 is het in Spanje ondergebracht. Op chronologische volgorde vind je kunst van de 14e  tot/met de 20e eeuw.

Ik heb niet al te veel tijd meer dus de volgende keer koop ik een kaartje. Nu volsta Heinrich Thyssen - Bornemisza en zijn Spaanse vrouw Carmenik met de grote hal, de mooie winkel en de schilderijen die in de hal hangen. Kan ik nog even in de tuin relaxen. De bus is ruim op tijd om ons op te halen en de mensen ook en er is niet zoveel verkeer op de weg. We zijn dus ruim op tijd op Barajas maar als eenmaal de balies open gaan om in te checken gaat de ene na de andere pc op tilt. Er moet steeds een andere balie worden geopend, systeem opstarten en weer inchecken maar uiteindelijk komt toch iedereen op tijd door de controle en bij het vliegtuig.

Na een rustige vlucht landen we in Rotterdam rond half 11 in de stromende regen. Voordeel van Rotterdam is wel dat de koffers al op de band liggen als je de hal binnenstapt. In de stromende regen ook de rit naar Waalwijk en dan zit het er op.

Ik heb genoten, de groep ooken het was deze keer een beetje speciaal omdat er een aantal mensen bij waren die ik al kende. Dit was overigens geen beletsel voor de andere mensen van de groep. Ook hier zaten trouwens al mensen bij die ik eerder op reis mee heb gehad en die (gelukkig) blij waren om me weer te zien.

En om met de slogan van De Jong Intra Vakanties te sluiten:

Volgende keer weer!!!!!

1. Ans van Kessel:
    18 juli 2013
    Tonny, het was een fantastisch mooie reis. Heel veel gezien en ik ben blij met jouw blog omdat ik nu de juiste namen en plaatsen bij mijn foto's kan zetten! Ik kan net als mijn reisgenoten nog hééééééél lang nagenieten. Bedankt voor je tomeloze enthousiasme als reisleidster. Hoedje af! Tot ziens weer op de Spaanse les. Ans
  2. Ronald en Manny van de Graaf:
    19 juli 2013
    Tonny, bedankt voor alle verslagen! Ze komen goed van pas bij het digitale fotoalbum wat we aan het samenstellen zijn, al staat het album door het mooie weer nu op een erg laag pitje! Het was een prachtige reis, met afwisselend cultuur en natuur. Nogmaals bedankt voor alles, en we komen je nog wel eens tegen op Facebook
  3. Bert & Annemarie:
    19 juli 2013
    Dag Tonny, Bedankt voor al die uitvoerige verslagen en de vele foto's, met ondertitels, die goed van pas kwamen bij het thuisbrengen van onze foto's.
    Ook wij hebben genoten van de reis en jouw professionele- en bevlogen leiding! Het motto "Volgende keer weer" houden wij in gedachte!
    Bedankt en groeten, Bert en Annemarie Rutgrink
  4. José van bruggen:
    28 juli 2013
    Tonny, het was een prachtige reis. Geweldig jou voor de tweede keer als reisleidster te ontmoeten en weer in Spanje.
    Dank voor je reisverslag.
    Wie weet zien we elkaar voor de derde keer.
    Fijne zomermaanden en succes met je "spaanse"cursisten.
    Vele dank en groeten van José