Ontdek Stijlvol Spanje 17 – 26 juni 2013 Dag 9

25 juni 2013 - Toledo, Spanje

25 juni: Toledo - San Sebastian de los Reyes

We gaan vandaag rustig beginnen. Het hotel heeft zicht op de stad, het is hemelsbreed maar een klein stukje maar er is nogal wat hoogteverschil. Dus gaan voor half 10 de koffers in de bus (we slapen vannacht in de buurt van het vliegveld van Madrid) en worden we naar boven gebracht door onze chauffeur naar de plaats de kathedraal in steentjeswaar ze voor de toeristen roltrappen hebben geplaatst om het laatste deel van de klim te vergemakkelijken. De chauffeur moet dan de bus weer terugzetten van waar we gekomen zijn want bij het hotel is de busparkeerplaats en we hebben beloofd op hem te wachten: hij is nog nooit in Toledo geweest en wil met ons mee wandelen.

De stad is in zijn geheel een monument en een perfect voorbeeld van een middeleeuwse stad en alle bouwstijlen zijn vertegenwoordigd. Het is ook de stad waar tot 1492 de 3 culturen (moors – Joods – christelijk) vreedzaam naast elkaar hebben geleefd en waar ook heel veel kennisoverdracht was o.a. door de vertaalschool die in de 13e eeuw door de koning was opgericht.

We maken een wandeling vanaf de Plaza Zocodover (de oude Suq = markt) als de chauffeur teug is op het plein en iedereen een plattegrond heeft van de stad en weet waar men moet zijn op de afgesproken tijd voor de rit naar Madrid. Langs dede meester aan het werkkathedraal natuurlijk (bezoek is voor vanmiddag) en we gaan eerst een kijkje nemen in een atelier (in een klooster) waar de lokale handwerklieden het echte damasquinowerk maken: gouddraad ingelegd in staal en in allerlei Moorse motieven. Het ambacht is met de Moren meegekomen vanuit Damascus.

Maar Toledo is ook de stad waar nog 2 Synagoges over zijn: Santa Maria la Blanca uit de 13e eeuw en na de verdrijving van de Joden gebruikt als kerk (vandaar de christelijke naam) en nog later als opslagplaats en gelukkig gerestaureerd. Maar we gaan allereerst naar de Synagoga del tránsito, gebouwd door de schatbewaarder van koning Pedro de wrede: samuel levi in de 14e eeuw: Mudejarstijl (moors in Christelijke tijd) met Joodse wijk Toledo in de Middeleeuwenhebreeuwse inscrpities en een prachtig artesonade plafond. Op de bovenverdieping is de vrouwenloge. Ook dit werd later een kerk (van de overgang = transito) en in het gebouw is nu het Sefardisch museum. Joden van Spaanse afkomst worden Sefarden genoemd en er is veel te zien over de joodse geschiedenis in Spanje en over de Joodse gebruiken en feesten.

Met een combikaartje (65+ is gratis) gaan we ernaast naar het museum van el Greco, weer open na jaren restauratie. De grote schilder woonde hier in de Joodse wijk in een huis van de markies de Villena. Soortgelijk huis is nu gebruikt om er eenmeubelstukken uit de tijd van El Greco 16e eeuwse woning – museum in onder te brengen. Op de bovenverdieping zou zijn atelier zijn geweest en beneden staan wat meubels uit zijn tijd. Hij had aan opdrachten geen gebrek en er hangen hier diverse doeken van hem, o.a. zijn Zicht op Toledo.

Hierna is het lunchtijd en vrije tijd voor een bezoek aan winkels – kathedraal of Hospital de santa Cruz: provinciaal museum voor schone kunsten en archeologie museum Santa Cruz Toledoin een gebouw dat vroeger diende als gasthuis en kindertehuis (zeer de moeite van een bezoek waard) Het is redelijk warm maar het is heerlijk zitten op een bankje op Plaza Zocodover om mensen te bekijken en wat te relaxen

Rond 5 uur gaan we in de bus voor de rit naar San Sebastian de los Reyes, een voorstad van Madrid. Vorig jaar hadden we een ochtendvlucht terug en dan is een hotel dichtbij de luchthaven een uitkomst. Maar Transavia heeft de tijden veranderd en nu hebben we morgen nog de hele dag de tijd om Madrid nog eens te bezoeken. Snel de koffers uitladen voor de deur van het hotel want we houden het hele verkeer op in de straat, douchen en opfrissen want het is erg warm en voor het avondeten worden we getrakteerd op een aperitief, aangeboden door de hotelleiding.

Morgen dus nog Madrid en de vlucht naar huis.