Ontdek Stijlvol Spanje 17 – 26 juni 2013 Dag 8

24 juni 2013 - Toledo, Spanje

24 juni: Avila - Toledo

Vandaag al weer geen haast dus om 9 uur het vertrek. Het hotel ligt net buiten Salamanca, in Santa Marta de Tormes, al aan de nationale weg naar Madrid. We rijden dus weer heerlijk binnendoor en passeren allerlei slaperige dorpjes. We zijn vaak alleen op de wereld, zo rustig is het op de weg.

Het is ongeveer 100 km naar Avila (de hoogst gelegen provinciehoofdstad van Spanje – ongeveer 1100 m hoog) en bij het naderen van de best ommuurde stad van Europa (met de oudste en nog gave muren) stoppen we altijd bij Cuatro Postes. Hier hebben we het mooiste uitzicht op de stad en de muren.

De muren: 12 m hoog en 3 m breed - 88 torens – 9 poorten en de omtrek is ong. 2400 m. In het tempo waarin het gebouwd is ( tussen 1090 en 1099)  denkt men dat er minstens 2000 arbeiders aan het werk zijn geweest. Het is vandaag maandag en dan kunnen we helaas niet over de muren wandelen.

Basiliek San Vicente, AvilaUit de Romeinse tijd komen de martelaren van de stad: Vincent en zijn zusjes Sabina en Cristeta. Zij vonden in het jaar 306 de martelarendood omdat ze christen waren geworden tegen de zin van de Romeinen. Dit was slechts een paar jaar voordat Rome het christendom erkende als staatsgodsdienst. Op de plek waar ze stierven staat nu de Basilica de S. Vicente: Romaans uit de 12e eeuw en vroeger 1 van de belangrijkste kerken ooit die er in Castilla waren. Binnen staat namelijk een beeld van Nuestra Señora de la Guía en de ridders kwamen hier bidden voor een goede Vicente + zussen liggen hierafloop voor ze op oorlogspad gingen. Apsis en crypte zijn van voor 1100 – de rest is 12e eeuws. Binnen is een prachtige sarcofaag met de beenderen van de 3 martelaren. Ik was hier nog nooit naar binnen geweest (de kerk kost entree) mar het is zeer zeker een bezoek waard

Daarna is het toch echt eerst tijd voor koffiepauze op Plaza Santa Teresa bij de Puerta del Alcazar. Dit is het grootste plein van de stad met diverse eet- en drinkgelegenheden en het kerkje San Pedro uit de 11e eeuw = laat-romaans / vroeg gotiek.

De stad is natuurlijk onlosmakelijk verbonden met de H. Teresa van Avila = de hervormster van de kloosterordes en een groot mystica uit de 16e eeuw en we wandelen dan ook naar Plaza de la Santa met het Klooster van la Santa: in hetkapel van Teresa van Avila geboortehuis van Teresa van Avila werd door de ongeschoeide karmelitessen een kerk met klooster gebouwd in begin 17e eeuw

Teresa ( 1515 – 1583) was dochter van een rijke familie van deels joodse afkomst. Ze werd non van de Carmelitessen (zonder toestemming van pa) in 1533 in het klooster buiten de muren. Ze ergerde zich aan het morele verval in de kloosters. Er woonden in die tijd veel personen in een klooster, ook meisjes die een goede opvoeding moesten krijgen om voorbeeldige dames te detail kerk Santa Teresaworden. Kloosters kregen hierdoor ook veel bezit van meisjes die intraden en hun bruidsschat meebrachten à ze sticht de Orde van de ongeschoeide carmelitessen (in totaal 18 kloosters) en beroemd is haar briefwisseling met San juan de la Cruz, net als zij mysticus, ook een hervormer en haar geestelijk leider.

We nemen uitgebreid de tijd om wat te winkelen en tapas te eten (die zijn hier echt goedkoop en lekker) en daarna gaan we op weg naar de bergen van de Sierra de Gredos. Mooie bergen, mooi landschap met een groot stuwmeer en een rivier in een dal. En een aantal kleine dorpjes en stadjes. Dit was het gebied ook van de Vettonen (een keltische stam) die in het verleden vele stenen beelden van dieren hebben achtergelaten.

Met het kasteel van Maqueda als uitzicht houden we pauze in een bar. In no time heeft hij geen sinaasappels meer want iedereen snakt naar een glas vitamine C. En met dit warme weer wordt er gelukkig ook voldoende water gedronken. De koelkast in de bus moet steeds aangevuld worden.

Bij aankomst in Toledo natuurlijk eerst naar de andere kant van de Taag om foto’s te maken van het prachtige uitzicht op de stad. Eerst natuurlijk op de plaats waar we mooi zicht hebben op de kathedraal en het Alcazar (stop ook voor een ijsje) en daarna naar de plaats waar de brug San martin over de Taag ligt voor het uitzichtuitzicht Toledo vanaf mijn balkon op de kerk San Juan de Los Reyes. Deze kerk zou het pantheon moeten worden voor de Katholieke Koningen (Ferdinand en Isabel) maar ze veroverden Granada nog op de Moren en daar kwam hun laatste rustplaats.

Het hotel ligt in de stad naast het busstation dus we zijn er zo. Kamers indelen – douchen – eten etc. en morgen gaan we de stad bekijken. Vanaf mijn balkon heb ik trouwens en mooi uitzicht op de stad.