Ontdek Stijlvol Spanje 17 – 26 juni 2013 Dag 7

23 juni 2013 - Salamanca, Spanje

23 juni: Salamanca

Het belooft weer een warme dag te worden vandaag, maar in het zwembad van het hotel is nu water en we besluiten op het einde van de middag terug te rijden voor een paar uurtjes ontspanning. Het is maagevel universiteit: platerescostijlr een klein stukje rijden naar het centrum en vlakbij de Plaza Mayor kunnen we uitstappen. De stad is een van de mooiste Renaissance steden buiten Italië en heeft een eigen stijl ontwikkeld: platerescostijl (beeldhouwwerk aan de muren in de stijl van de zilversmeden. Mooiste voorbeeld daarvan is de gevel van de universiteit van de stad.

De Plaza Mayor is een van de mooiste (zo niet dé mooiste) van Spanje. De Salmantijnen hadden de koning gesteund in de Successieoorlog beginjaren 1700 en als dank mocht dit barokke plein worden gebouwd. We gaan wandelen langs de belangrijkste gebouwen maar ik probeer ook iedere keer eens een ander straatje te nemen. We lopen langs mijn vroegere school (ik heb tijdens mijn studie Spaans hierdoodskoppen onder de ramen 2 zomers gestudeerd, lang geleden) naar het huis van de vroegere rector van de universiteit en groot schrijver: Miguel de Unamuno. Op het pleintje staat ook nog een Romaans orthodox kerkje en we zien het huis van de doden uit de 16 eeuw: doodshoofden onder de ramen. De straat heette vroeger ook Dodenstraat dus is niet duidelijk waar de naam vandaan komt.

Palacio de Monterrey, vlakbij, is nu van de Hertogin van Alva en zij is hier elk jaar wel een paar dagen tijdens de feria. Op het einde van de straat staan: Casa de Conchas (het meest gefotografeerde huis van de stad) = het huis met de jakobsschelpen, nu bibliotheek en met een mooie patio en aan de overkant de Clerecía: vroeger jezuietencollege, nu universiteit. Om dit gebouw neer te zetten zijn diverse andere gebouwen afgebroken en straten weggehaald.

Natuurlijk zoeken we op den ook schilderijene gevel van de universiteit naar het doodshoofd met de kikker (vind het en je zult slagen voor je studie en trouwen). Sommigen gaan de oude collegezalen bezoeken, anderen nemen een kijkje in het museum van Salamanca tegenover en weer anderen hebben een lange koffiepauze.

Aan de gevel van de nieuwe kathedraal moeten we de astronaut zoeken en we gaan even naar binnen. Na de wandeling zullen de meesten hir weer terugkomen voor het bezoek van de toren. Even een kijkje nemen in de tuin van Calixto en Melibea (die elkaar stiekem bezochten – hij viel – zij dacht dat hij dood was en ze pleegt zelfmoord – hij leefde nog echter!!! Zo’n zielig verhaal van eeuwen geleden) Romeinse brug over de Tormes met de kathedraal op de achtergronden dan als laatste naar de Romeinse brug over de rivier de Tormes. Aan de overkant heb je namelijk en mooi uitzicht op de stad. Er staat een beeld aan het water van een ander figuur uit de Spaanse literatuur: Lazarillo de Tormes, een schelmenroman over een jongen die een blinde man moet begeleiden.

De rest van de dag is iedereen vrij, het is al bijna lunchtijd maar ik ga eerst met een aantsl mensen terug naar de kathedraal. Je kunt daar (tegen betaling) de toren de oude kathedraal vanaf de bovengalerijbeklimmen en op diverse nivo’s zijn galerijen voor uitzicht: prachtig zicht op het hoofdaltaar van de oude en daarnaast op de nieuwe kathedraal n je kunt buitenom voor prachtige vergezichten en zicht op de Torre de gallo van de oude kathedraal.

Ik lunch met een aantal mensen heerlijk op een terras in de schaduw, bezoek nog het art decomuseum in Casa Lis (zeer de moeite waard) en dan is het al snel 5 uur: we gaan terug naar het hotel om te genieten van een paar uurtjes zon en water bij het zwembad. Het water is nog redelijk fris maar de meeste Nederlanders deert dat niet. We kunnen heerlijk afkoelen

Morgen via Avila naar Toledo