Ontdek Stijlvol Spanje 17 – 26 juni 2013 Dag 5

21 juni 2013 - León, Spanje

21 juni: Suances – Oviedo – León

We vertrekken vandaag om half 9 (na een uitgebreid ontbijt) want het eerste deel van de rit kost wat tijd. We rijden langs de kustweg (een andere weg is er niet) en Picos de europalange tijd hebben we links zicht op de Picos de Europa. Een prachtig gebergte met toppen boven de 2600 m. De noordflank is een Nationaal Park en er zijn een paar dalen waardoor er  doorgangen zijn richting het zuiden.

We zitten dan in Asturias: de opvolger van het oude koninkrijk uit de 10e eeuw (de op weg naar Oviedo, hoofdstad van Asturiaskroonprins heeft nog steeds de titel Prins van Asturië) en omvat nu de provincie Oviedo en is een autonoom gebied. Het is ook het land van de Sidra (appelwijn) en de Fabada asturiana (witte bonenschotel met o.a. bloedworst en chorizo) Een aantal mensen kopen later op de markt een kant en klaar en luchtdicht verpakt pakket om thuis te maken, inclusief recept in het Spaans (Ik zoek nog even thuis of ik het recept nog kan vinden en zet het dan op het blog)

Hier in Asturias, in Covadonga is min of meer de reconquista begonnen: de Herovering van de Christenen op de Moren. De vroegere bewoners, de Visigoten, waren gevlucht naar dit gebied en o.l.v. Pelayo werden de Moren hier verslagen na een aanval (in de 8e eeuw). Pelayo werd daarop tot de 1e christelijke koning gekozen in bezet gebied. Koninkrijk Asturias is dan een feit. Hierdoor is Covoadonga voor de Spanjaarden min of meer een bedevaartsoord geworden. Wij hebben hier helaas tijdens deze reis geen tijd voor. Ik ben hier een paar keer geweest op we naar of terugkomend van Santiago de Compostela.

Wij gaan een korte stop houden in de hoofdstad Oviedo, op de kustroute naar Oviedo aan de Camino de SantiagoSantiago. In de kathedraal liggen een paar kostbare voorwerpen in de 9e eeuwse schatkamer en nog uit de Visigotische tijd: Cruz de la Victoria (een houten kruis) uit de 8e eeuw met edelstenen – Cruz de los angeles uit begin 9e eeuw met kostbare edelstenen – een reliekschrijn van Arabische oorsprong.

Na een korte wandeling door de stad en over de markt (ze verkopen hier alles van het varken tot en met de neus, de oren en de pootjes – en natuurlijk de pakketten voor de bonenschotel) gaan we richting het zuiden, richting León

Camino de SantiagoZoals gewoonlijk nemen we weer de nationale route en niet de snelweg, Het is ook de route voor de pelgrim die de doorsteek wil maken van de kustroute naar León en dan door naar Santiago. Het is ondertussen prachtig weer en we kunnen een aantal fotostops maken onderweg in de Montes de León voor we stoppen bij Villamarín (Casa Ezequiel) voor de lunch. Ik was hier een maand geleden ook en toen verbaasden we ons over de broodjes met veel beleg en de lekkere vissoep. Ik heb nu kunnen bellen dus ze waren voorbereid op de komst van een grote groep. Het is namelijk een van de weinige gelegenheden onderweg om te eten en dat weten ook de vrachtwagenchauffeurs en ander reizigers / zakenmensen etc. Ze hebben ook een eigen worstmakerij dus een aantal mensen uit de bus hebben vanaf nu tot thuis een heerlijke droge (chorizo)worst in de bagage.

En tot onze verbazing is het stralend weer en warm als we stoppen in het centrumSan Isidoro op de basiliek in León van León. We hebben nog tijd voor het bezoek aan de basiliek van San Isidoro (de patroonheilige van internet en dat is geen grapje. San Isidoro was bisschop van Sevilla en schreef het eerste encyclopedische werk – de voorloper van google) en het pantheon met fresco’s van de Koningen van León met schatkamer en bibliotheek en prachtige kloosterhof.

Dit weekend is het de feestdag van San Juan, midzomerfeest, en er staan stalletjes in de straten die mooie spulletjes verkopen, allemaal met de hand gemaakt. Eindelijk kunnen we op de terrasjes gaan zitten om wat te drinken, voor sommigen is het in de zon zelfs al te warm en die gaan in de schaduw. Ons hotel voor vandaag (Tryp León) ligt in de stad, mooie kamers en goed eten. Het is weer genoeg geweest voor vandaag.

Morgen via Zamora naar  Salamanca!!!!