Ontdek Stijlvol Spanje 17 – 26 juni 2013 Dag 6

22 juni 2013 - Salamanca, Spanje

22 juni: León – Zamora – Salamanca

mooi monument van de pelgrimLeón werd door de pelgrims ‘stad vol van gelukzaligheid’ genoemd. De warme Tierra de Campos in de zomer (zonder beschutting) ligt dan achter hen en langzaamaan gaan ze op weg naar Gallicië. Maar de naam van de stad komt van Legio VII gemina, een Romeins kamp uit het jaar 70 n. Chr. ter bescherming van de mijnexploitaties in de buurt.

Door de Moren veroverd in 714, maar later verlaten vanwege de vele onlusten met de Asturiërs. In de volgende eeuwen werd de stad weer bewoond gemaakt en het wordt de hoofdstad van het rijk León-Asturias en de belangrijkste stad in christelijk Spanje tot in 1230 het koninkrijk Castilla-León werd gevormd.

Santiago was het religieuze symbool voor de koning van León en er werd veel Hostal San Marcos Leónaandacht geschonken aan de pelgrims: er  waren 17 logementen en ziekenhuizen en in Hostal San Marcos was de Orde van Santiago gevestigd die bescherming bood aan de pelgrims. (nu parador). We houden hier een fotostop op weg naar het centrum.

De kathedraal is naar voorbeeld van de Franse kathedralen (Reims en Amiens) en de bouw is begonnen begin 13e eeuw. Voornaamste blikvangers zijn de geweldige glas-in-loodramen, 1800 m2 in totaal en onovertroffen in Spanje maar  ook de kloosterhof is een bezoek waard.

verse groente uit de eigen moestuin verkopen op de marktHet is vandaag zaterdag, dus marktdag  en op de Plaza Mayor staan de kramen met groente en fruit maar ook mensen uit de omgeving staan met hun kleine tafeltjes spullen uit hun moestuin te verkopen. Ik koop de regionale specialiteit voor thuis: Cecina. Dit wordt genoemd “de ham van de koe” =  gedroogd vlees zoals we rauwe ham eten en redelijk zout.

Het is bijna te warm op de terrasjes om koffie te drinken (het is ook nooit goed) en bij de lokale banketbakker krijg je zelfs gratis een stukje gebak bij je kopje koffie. Rond het middaguur vertrekken we richting het zuiden, natuurlijk via de natioanle weg en niet de snelweg. Veel ooievaars onderweg en we steken de rivier de Esla over (alleen bekend bij puzzelaars)

We zijn rond het midaguur in Zamora en nog net op tijd om op de Plaza Mayor bij siesta na de lunchde Romaanse kerk een bruid te zien. De meesten van de groep blijven lunchen op het plein en een paar hebben nog zin en puf om te gaan wandelen naar de punt van de stad waar de resten zijn van het kasteel. De stad was al bewoond in de Romeinse tijd, strategisch gelegen aan de rivier de Duero, later door de Moren en uit de Christelijke tijd zijn de talloze Romaanse kerken.

en nog een beeld wat door de straten gaat in de processieWij zijn hier vooral voor het Museo De Semana Santa, van de Goede Week. Alle “pasos” = beeldengroepen van de verschillende broederschappen zijn hier bij elkaar gebracht. Stonden ze eerst in vochtige schuren en gammele gebouwen, nu staat er een prachtig museum met o.a. videobeelden van de processies en andere info.

Het is nog een uurtje rijden naar ons hotel net buiten Salamanca, in Santa Marta de Tormes. Bij het hotel hoort ook een camping en er zijn diverse feestzalen in het complex. Van heinde en verre worden hier bruiloften en communiefeesten gevierd. Ook is er een groot zwembad bij waar deze keer water in zit (voor morgenmiddag!!!) want de vakanties van de Spaanse schoolkinderen zijn begonnen (3 maanden!!!!)

Morgen bezoeken we Salamanca!!!

1. Ronald en Manny van de Graaf:
    13 augustus 2013
    Hallo Tonny,
    Even een vraagje t.b.v. het digitale fotoalbum. Bij het Museo de Semana Santa staat buiten een beeld. Ik denk, dat het iemand is die voorop loopt bij de processie. Klopt dat? Ik heb al zitten googlen en kom iedere keer de term "barandales" tegen. Wat betekent dit?
    Alvast bedankt!
    Groeten, Manny van de Graaf
  2. Tonny:
    16 augustus 2013
    Ja dat klopt. Maar dan in de kleding van hel vroeger. Dat zijn leden van de cofradías, de broederschappen en de mensen die meelopen zijn nazarenos. Ik vrees dat mijn antwoord te laat komt. ik geloof gelezen te hebben op facebook dat het boek af is. Ik kom eind sept. nog een keer daar en ik ga het vragen!
  3. Ronald en Manny van de Graaf:
    17 augustus 2013
    Niettemin bedankt! Er is geen mens, die al die teksten bij de foto's leest en zo ja, zullen ze mijn woorden ongetwijfeld geloven, haha!