Ontdek Stijlvol Spanje 17 - 26 juni 2013 Dag 4

20 juni 2013 - Suances, Spanje

20 juni: Burgos – Santillana del mar – Santander – Suances

De ergste kou is uit de lucht als we om 9 u vertrekken en het is zelfs droog. Wel hebben we beelden op tv gezien van langdurige regenval in het gebied waar we vandaag naar toe gaan. We hebben geen haast en rijden helemaal binnendoor:  een prachtig gebied met bergen – rotsen  - minidorpjes (zoals Vivar del Cid: de grote veroveraar van vroeger heette Cid de Vivar) – de pas op bijna 1100 meter en prachtige rotsen onderwegwe houden dan ook diverse fotostops.

Vlak voor het stuwmeer van de Ebro (zit voor 99 % vol) houden we een ochtendstop in Cilleruelo de Bezana: een paar huizen en 2 barretjes. We verdelen de klandizie en in 1 van de barretjes is nota bene een winkel van Sinkel met tassen – schoenen – riemen – kettingen etc. etc. Sommige dames zijn niet weg te slaan en velen komen met een aankoop naar buiten.

Na het stuwmeer hebben we weer een pas (1000 m) en weer zitten we hier in de laaghangende bewolking en wordt ons uitzicht belemmerd. Dat duurt gelukkig niet lang en we komen weer door een hele rits ministadjes en we hebben mooie vergezichten.

De middagstop is in Santillana del Mar, een prachtig oud stadje en in het geheel er was hier gisteren nog overstromingeen monument. We zijn nog op tijd om voor de middagsluiting het kerkje te bezoeken met het graf van de Santa Illana, die tegen de zin van haar vader katholiek was geworden en weigerde te trouwen met een man die haar vader voor haar had uitgekozen. We hebben iemand in de groep die heel mooi en zuiver kan zingen en dat ook deed in de kerk. (mooie akoestiek  en kippenvel!!!)

Veel winkeltjes – veel paleisachtige huizen – de wasplaats in het dorp is overstroomd na de regen van gisteren – veel barretjes met heerlijke pinchos (mooi versierde sneetjes brood) – mooie straatjes.

Na de lunch rijden we op goed geluk een paar kilometer verder naar Altamira. Hier zijn rotstekeningen gevonden uit de prehistorie. Door veelvuldig bezoek dreigden de tekeningen te verdwijnen en werd de grot gesloten. Nu is er een kopie gemaakt met een bijbehorend museum. Normaal moet je blijkbaar een  bezoektijd aanvragen maar we komen net tussen een aantal bezoeken in en we kunnen meteen naar binnen.  Interessant! En als we buiten komen schijnt de zon!!

nog even een terrasje pikken bij de vuurtoren van SantanderWe zouden in Santander slapen maar dat werd deze keer Suances, dus ik besluit dat we er dan maar een kort bezoekje aan moeten brengen voor we naar het hotel rijden. De stad heeft niet veel oude gebouwen meer na een hele grote brand in de jaren 40 van de vorige eeuw. Wel ligt het aan een mooie baai en langs de waterkant rijden we helemaal naar de vuurtoren op de Cabo Mayor. Tijd voor een drankje op een terrasje in de zon. Heerlijk genieten!!!!

Nog en klein stukje naar het hotel in Suances aan de kust. Ook hier zien we de gevolgen van de vele regenval van de dag ervoor. In de krant stonden zelfs foto’s van ondergelopen restaurants, huizen en parkeergarages. Wij houden de hele dag droog weer gelukkig.

Morgen via Oviedo naar León

1. Bert & Annemarie:
    5 juli 2013
    Schitterend om steeds weer te kunnen genieten van onze gezamenlijke belevenissen. Ook een mooie leidraad voor ons eigen fotoverhaal, hoewel dat eigenlijk overbodig is.
    Bedankt en groeten.