Ontdek Stijlvol Spanje 17 - 26 juni 2013 Dag 2

18 juni 2013 - Madrid, Spanje

18 juni 2013 - Dag 2:  Madrid

De derde keer in een paar weken dat ik een wandeling maak door het centrum. De grote schrijver van het beroemde boek: Don Quijote de la ManchaAllereerst natuurlijk Plaza de España met het standbeeld van Cervantes en zijn beroemde figuren Don Quijote en Sancho Panza. Dan langs de Senaat – Koninklijk Paleis – Plaza de Oriente met beelden van de eerste koningen van Spanje.

Natuurlijk brengen we een uitgebreid bezoek aan de Kathedraal van Madrid: Santa María la Real de la Almudena. Zij is de patrones van de stad en de kerk is de zetel van de aartsbisschop. De deur van Almudena kathedraal in Madridbouw is begonnen in 1883 met de crypte. Hier ligt Koningin María de las Mercedes begraven, vrouw van koning Alfonso XII. Zij is namelijk niet de moeder van een toekomstige koning en kon daarom niet begraven worden in het pantheon van het Escorial.

Al in de 7e eeuw was er Mariaverering (beeld Maria de la Vega) en de inwoners waren bang dat e.e.a. door de Moren zou worden vernield. Dus verstoppen zij het beeld in de stadsmuur samen met 2 brandende kaarsen in het jaar 803.

De Reconquista (herovering van de christenen op de Moren) is in 1085 door koning Alfons VI en hij trekt er met een processie op uit om het beeld te vinden. En jawel: precies als hij voorbijkomt op 9 nov. 1085 brokkelt er een stuk muur af en hij vindt het beeld terug met de nog 2 brandende kaarsen (ze branden al bijna 3 eeuwen!!!!) (soortgelijk verhaal doet ook in Toledo de ronde)

Nieuwe naam van het beeld werd Almudena (Almudayna) en bij de inwijding vanen haar beeld in een apart deel van de kathedraal de kathedraal in 1993 is het beeld ook plechtig gewijd door de paus. Feestdag van deze maagd is 9 november.

Ik maak vandaag foto’s van Almudena maar ook van de tegels die de straatbordjes zijn. Op Plaza Ramales (tegenover koninklijk paleis) was vroeger een kerk waar de grote schilder Velazquez werd begraven. De kerk is helaas afgebroken en niemand weet meer wat er met zijn resten is gebeurd. Ook het kerkje van Santiago is weg (Jacobus: de pelgrim – de bisschop – de Morendoder, want hij hielp mee aan de overwinning in een veldslag door te verschijnen op een wit paard en een aantal Moren te doden).

Sinterklaas heeft natuurlijk ook een eigen straatHet kerkje van san Nicolas (sinterklaas: die woont natuurlijk in het paleis in de stad) is de oudste kerk van de stad en dateert uit de 12e eeuw. Helaas heb ik de kerk nog nooit open gezien.

Calle Mayor – Iglesia castrense (van het leger) – Plaza de la Villa – Mercado San Miguel (met vele mooie tapas en drankjes en dure hammen) – Plaza Mayor – Puerta del sol en lunchen in een van de Museos de jamón.

Iemand heeft een folder in de hand gekregen van een flamencoshow en de chauffeur en ik gaan op onderzoek uit. In de stad blijkt een theater te zijn waar door de week tegen sterk gereduceerde prijzen een show wordt gegeven. Een groot deel van de groep wil ’s avonds dan ook mee.

Dus, na de lunch tijd voor musea en winkelen – op tijd eten (8u) van een heerlijk en 's avonds een prachtige flamenco showbuffet – en om 9 uur naar een wervelende en hele mooie show met prachtige dans en muziek. Zeer de moeite waard en iedereen enthousiast. Nog een borreltje aan de bar met een aantal mensen en naar bed.

Morgen naar Burgos!

De weersvoorspellingen zijn vreselijk: kou en regen. Vorige week liep ik door Burgos met 30 graden

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade