Ontdek Stijlvol Spanje 17 - 26 juni 2013 Dag 3

19 juni 2013 - Burgos, Spanje

19 juni 2013: Madrid – Burgos

Net als de vorige keer in mei vertrekken we om 9 u. Gran Vía – Cibeles – calle Alcalá (we zien het retiropark liggen) en an het einde van de straat is de Plaza de Toros: Las Ventas. Fotostop voor het neo-mudejargebouw (nieuw Moors) uit 1929. Voor het gebouw staan ook diverse standbeelden van o.a. stierenvechters maar ook een van Dr. Flemming, de uitvinder van de penniciline. Dankzij hem zijn vele toreros gered van de dood.

Hier draaien we de M30 op en dat wordt vanzelf de A1/N1 naar Burgos. Links zien we nog steeds de sneeuw liggen in de Sierra de Guadarrama en vlak voor de Puerto de Somosierra, de pas op 1440 m hoogte, stoppen we voor koffie bij het dorpje Robregordo (volgens Wikipedia wonen hier 65 mensen). We krijgen al een voorproefje van de temperatuur voor de rest van de dag. We zitten hier hoog, zo vlak voor de pas, en het is behoorlijk fris met een windje.

Elk kopje koffie wordt altijd vers gezet in een bar dus dat betekent in de rij aan de bar (met 40 mensen) en zeer geordend kunnen de 2 dames achter de bar ons voorzien van koffie – thee – jus d’orange etc. Ze merken zelfs op dat het met een bus vol Spaanse mensen een chaos zou zijn geworden!.

Stadspoort BurgosWe zien onderweg veel ooievaars en roofvogels, het is ook een zeer dunbevolkt gebied. Er valt af en toe regen en tot onze schrik geeft de thermometer op straat in Burgos slechts 8 graden aan!!! Vorige week was ik hier nog met 30 gaden!! Wat een verschil!.

Er gaat ook een spreuk over Burgos (ten noorden van de bergen dus overal heeft de noordenwind vrij spel): de zomer duurt hier van 25 juli (dag van Santiago) tot 26 juli (dag van santa Ana). Vorige week zeurden we in het hotel om de airco, nu om de verwarming!

We hebben weer een hotel in het centrum (hotel almirante Bonifaz met 4 sterren) – zomaar een straatje in Burgosde koffers gaan op de (mooie)  kamer  – de bus kan naar de parkeerplaats en wij gaan lopend de stad in.  Aan het einde van de straat is een honderdjaar oud cafetaria – restaurant – banketbakkerswinkel etc: Casa Ojada. Hier gaan we naar binnen voor broodjes – tapas – salade etc. Een van de uitgangen van het gebouw is tegenover Casa de Cordón. Hier in dit stadspaleis werd Columbus ontvangen door de Katholieke Koningen (Ferdinand en Isabel) na zijn 2e reis naar de Nieuwe Wereld en hier  stierf Filips de Schone aan een griepje (waarna zijn vrouw Johanna de Waanzinige weken met het lijk ging zeulen)

prachtig opgezet museumWe maken een wandeling door het centrum, bezoeken natuurlijk de gotische kathedraal en een groot deel van de groep gaat naar het prachtige museum van de Evolutie van de mens:

Het museum is geopend sinds juli 2010 en het gebouw staat op de plek van een vroeger klooster. Het eerste jaar al kwamen er bijna 300.000 bezoekers. Architektonisch heeft het gebouw al diverse prijzen gewonnen en het museum staat ook al op de werelderfgoedlijst van de Unesco. Het is vandaag woensdag en dan is het museum ’s middags gratis geopend. Een meevaller dus.

Het museum is ingericht n.a.v. opgravingen en vondsten in de Sierra van Atapuerca. Hier zijn menselijke en dierlijke botten gevonden in een kloof en een eerste stenen gebruiksvoorwerpenstenen bijl die na diverse onderzoeken meer dan 400.000 jaar oud moet zijn. De 1e etage van het museum is helemaal gewijd aan Atapuerca en de vondsten aldaar, de begane grond is gewijd aan de Evolutie volgens Darwin en aan de evolutie van de mens met diverse reproducties van onze “voorvaderen” . Op de 2e etage vind je alles over de ecosystemen tijdens de ontwikkeling van de mensheid in de regenwouden – de savannes – de toendra / steppen gebieden. Zeer interessant en zeer de moeite waard om te bezoeken als je in de buurt bent.

Aan het einde an de middag wordt het toch nog droog maar het blijft koud en er zijn zelfs mensen die gaan shoppen om een extra trui en lange broek bij zich te hebben. De vooruitzichten worden echter langzaam beter, hopen we.

Morgen verder naar het noorden

1. Ronald en Manny van de Graaf:
    3 juli 2013
    We zijn erg blij met deze reisverslagen; de voorbereidingen voor een digitaal fotoalbum worden getroffen en in je verslagen staat heel veel informatie, die we kunnen gebruiken (en het bespaart ons veel "gegoogle" :)
  2. Marij Franken:
    4 juli 2013
    Geweldig die beschrijving van de reis.ook wij zullen er nog veel info van gebruiken.
    Ik ben een van diegenen die het bonen pakket heeft gekocht maar het lukt me niet om het recept te vertalen,wat ik begrijp is dat de bonen een nacht in koud water moeten staan maar daarna raak ik het spoor bijster.
    Als je een keer tijd hebt zou je de vertaling dan even willen geven.
    b.v.b.d.
    groeten en tot de volgende les.
    Marij
  3. Ageeth de Kuijer:
    4 juli 2013
    Tonny, wat geweldig om je verslag te lezen! Bij jou klópt het gewoon; bij mij zijn er echt feiten niet juist, dus heel goed om jou 'achter de hand te hebben'. Zeker met het oog op het vele werk aan het digitale album, is jouw 'dagboek' heel erg welkom.
    En voor alle andere groepsgenoten die dit lezen: wat hebben we met elkaar een geweldige tijd gehad!
    Veel groeten van Ageeth uit Spaarndam (veelkleurig gekleed)