Ontdek de Spaanse steden: Segovia

26 mei 2012 - Segovia, Spanje

Segovia: het stenen schip

Zoals beloofd nu de stad Segovia. Bekend om het eten van speenvarken en natuurlijk het romeinse aquaduct. Bijnaam van de stad is inderdaad het stenen schip. als je aan komt rijden zie je op de rotspunt de voorsteven van het schip (het Alcázar) - in het midden de torens van de kathedraal (de masten) - en aan de andere kant het roer (het aquaduct)

Van oudsher is de stad beroemd om de wol en de grote kuddes schapen die in de zomer ten noorden van Madrid grazen en in de winter worden overgebracht naar de weilanden in Extremadura, ten zuiden van Madrid waar normaal gesproken geen sneeuw valt. Segovianen kunnen ook niet bij de Madrilenen op het bord kijken want de bergen van de Sierra de Guadarrama liggen tussen de 2 steden.

Het aquaduct was in zijn oorspronkelijke vorm 16 km lang en is aangelegd in de 1e en 2e eeuw na Christus door de Romeinen. Er is nu nog 700 m van over met 160 granieten bogen die op de maximale hoogte 29 meter halen. Er zit ook geen cement tussen de stenen. Verwoest grotendeels door de Moren en in de Middeleeuwen al gerestaureerd en tot ver in de 19e eeuw zorgde het voor de watervoorziening.

De Katholieke koningin Isabel is hier gekroond in 1474 na gevechten. zij was de halfzus van de koning en de bevolking wilde niet de waarschijnlijk onwettige dochter van de koning op de troon.

In de stad vele Romaanse kerken gebouwd na de herovering op de Moren (rond 1085) en de laatst gebouwde gotische kathedraal in Spanje. DE oude was verwoest door gevechten tussen opstandelingen en troepen van Karel V. Hij was met heel zijn Vlaams gevolg naar Spanje gekomen om koning te worden, bracht de hele hofhouding mee en sprak geen Spaans --> de adel vreesde niet meer mee te tellen en kwam in opstand.

Het Alcazar dateert uit de 14e eeuw op resten gebouwd van een veel oudere nog. Veel torentjes en het ligt spectaculair op de rotspunt van de stad. Binnen is het zo goed als leeg. Nog wel te zien de kamer van koning Alfonso X de Wijze: al ver voor de ontdekking van Amerika twijfelde hij aan het plat zijn van de aarde en over de theorie van het draaien van de zon om de aarde. Ook schreef hij gedichten.

We hebben geluncht in het stadje - gewandeld - een terrasje gepikt en rond 5 uur is het weer tijd om verder te rijden naar het hotel voor de komende 2 nachten: Madrid. Met uitzicht op de scheve KIA torens (poort van Europa) die de hele week al op op het nieuws zijn vanwege de Bankia bank die er in zit en maar liefst 19 miljard steun wil van de Spaanse staat die zelf al bijna failliet is.

Tot schrijfs en groetjes

Tonny

1. Hilde:
    1 juni 2012
    Als ik me niet vergis ben je al weer op reis, nog even, dan lossen we elkaar af. Wij tellen af, nog 2 weken en dan mogen we weer.
    Je tips van de omgeving van Antequera natuurlijk opgezocht, kan mooi in de route, dus tzt vind je die vast terug op de weblog :)
    Verder heeft onze route een hoog 'we-zien-wel' gehalte dit jaar, dus we zijn zelf ook benieuwd waar we uit gaan komen.

Jij een leuke groep gewenst, en mooi weer de komende weken in Andalusie.

groetjes, Hilde